19:38 2020 Liepos 05
Tiesioginis eteris
  • USD1.1224
  • RUB80.2153
    Analitika
    Gauti trumpą nuorodą

    Balandį legendinei "kapeikai" — populiariausiam Rusijos automobilių pramonės istorijoje modeliui VAZ-2101 "Lada" — sukako 50 metų

    VILNIUS, gegužės 4 — Sputnik. Pagamintas geriausio 1965 metų Europos automobilio FIAT 124 pagrindu, automobilis "Lada" sukėlė revoliuciją vidaus rinkoje ir sulaukė gerbėjų visame pasaulyje, rašo Maksimas Rubčenka RIA Novosti medžiagoje.

    Automobilis tautai

    Sovietų valdžia leido gyventojams pirkti automobilius dar šeštojo dešimtmečio pradžioje, tačiau tik nedaugelis galėjo tai sau leisti. Parduodama buvo tik brangi "Pobeda" ir pigesnis, bet riboto kiekio "Moskvičius".

    Šeštojo dešimtmečio viduryje, vykdant žmonių gerovės gerinimo politiką, buvo nuspręsta pastatyti masinės automobilių gamybos gamyklą ir išleisti modelį, sukurtą aukštos kokybės užsienio modelio pagrindu. Tai leido smarkiai paspartinti gamybą, sutaupyti išteklius ir atverti galimybę eksportui.

    Bazinio užsienio modelio pasirinkimas buvo patikėtas NAMI institutui, kurio specialistai atliko išsamius "Ford", "Pegeot", "Renault" ir "FIAT" automobilių bandymus. Buvo išrinktas automobilis FIAT 124, 1965 metais pripažintas "Metų automobiliu" Europoje.

    Matyt, buvo ir politinių motyvų, nes Kremlius palaikė gerus santykius su socialistine Italijos vyriausybe. Kalbant apie pačią mašiną, čia buvo problemų.

    Per Dmitrovskio aikštėje vykusias lenktynes FIAT 124 susiformavo įtrūkiai, sugedo galinės ašies korpusas, priekinės pakabos buferiai ir stabdžių trinkelės.

    Nepaisant to, vyriausybė įpareigojo paimti itališką automobilį kaip pagrindą ir pritaikyti jį Rusijos realijoms. Rusijos ekspertai pakeitė greičių dėžę, priekinę ir galinę pakabas, stabdžius, sustiprino kėbulą, padidino prošvaisą.

    Buvo pakeistos durų rankenos, priekinės sėdynės tapo sulankstomos. Iš viso buvo padaryta daugiau nei aštuoni šimtai dizaino pakeitimų. Rezultatas — patogus, patikimas ir palyginti pigus automobilis, pritaikytas Rusijos sąlygoms.

    Automilžinas "Volgoje"

    Gamykla Toljatyje buvo pradėta statyti 1966 m. vasarą. Įrangą tiekė daugiau nei 840 šalies įmonių bei Vokietijos, Italijos, Didžiosios Britanijos ir Prancūzijos bendrovės.

    "Volgos" automobilių gamykla buvo didžiausia Europoje: plotas 600 hektarų, pagrindinio korpuso ilgis — 1400 metrų. Buvo sakoma, kad pažvelgus į ją galima pastebėti žemės paviršiaus kreivę. Numatomas gamybos pajėgumas — 600 tūkst. automobilių per metus, darbuotojų skaičius — 123 tūkst.

    Statyba buvo baigta per trejus su puse metų (pagal planą buvo numatyti šešeri metai). Ir jau 1970 m. balandžio mėnesį, Lenino šimtmečio proga, buvo pagamintas pirmasis VAZ-2101 "Žiguli", visiškai pakeitęs sovietų automobilininkų idėją apie lengvuosius automobilius.

    Patogus, su gera dinamika, lengvai vairuojamas, ekonomiškas automobilis greitai išpopuliarėjo.

    Automobilis "Lada"

    Eksporto planai taip pat pasiteisino. VAZ-2101 į užsienio rinkas pateko jau 1971 metais su pavadinimu "Lada" (išskyrus Švediją, kur automobilis buvo parduodamas su gamyklos prekės ženklu — VAZ).

    Eksportui skirti egzemplioriai išlaikė apie keturiasdešimt papildomų patikrų. Atsiradus trūkumams, jie buvo siunčiami į vidaus rinką. Bet vis tiek sovietiniai automobiliai neatitiko Vakarų standartų, todėl Suomijoje sukurta įmonė "Konela" sutvarkė "kopeikes" iki norimos būklės.

    Būdami šeimos automobiliais, kaip "Opel Kadett" ir "Nissan", jie kainavo kaip mažalitražiai. Be to, jie lengvai užsivedė šaltu oru ir galėjo gerai susidoroti su blogais keliais. Atsarginės dalys taip pat buvo pigios, o dėl paprastos konstrukcijos automobilio savininkas pats galėjo remontuoti automobilį.

    Per metus į Suomiją buvo atvežta nuo dešimties iki penkiolikos tūkstančių "Ladų", po to daugelis nukeliavo į kitas Europos šalis. Per penkerius metus sovietinių automobilių eksportas padvigubėjo iki 300 tūkst. vienetų, daugiausia tai buvo VAZ automobiliai.

    "Lada-1200" (eksporto pavadinimas VAZ-2101) buvo gerai žinomas Kanadoje, Naujojoje Zelandijoje, Vokietijoje, Austrijoje, Švedijoje ir JK.

    Iki aštuntojo dešimtmečio vidurio "Lada" tapo labiausiai parduodamu automobiliu Suomijoje. Iki TSRS žlugimo šalis turėjo daugiau nei 130 tūkst. šių automobilių. Keista, bet JK buvo tiek pat. Iš viso iki gamybos nutraukimo 1988 metais buvo pagaminta apie 4,8 mln. "Žiguli" automobilių.

    Svarbiausios temos