16:43 2020 Liepos 09
Tiesioginis eteris
  • USD1.1286
  • RUB80.4584
    Kolumnistas
    Gauti trumpą nuorodą

    Lenkijos politikai netikėtai sužinojo, kad patys įvilioja save į spąstus. Atėjo laikas nugriebti grietinėlę nuo "Jamal-Europa" dujotiekio, tačiau neišeina. Jei "Gas-System" bandys padidinti tarifą iki nepriimtinos vertės, koncernas net nesiaiškins

    Gegužės 13 dieną "Interfax" paskelbė savo skaičiavimus, pagrįstus "Gazprom" veiklos rezultatais pirmąjį 2020 metų ketvirtį. Oficialūs pačios įmonės duomenys dar nepasirodė, todėl "Interfax" duomenys yra preliminarūs.

    Agentūros duomenimis, dujų koncernas ketvirtį baigė su dideliais nuostoliais — 306,2331 milijardo rublių, palyginti su 199,469 milijardo rublių pelnu tuo pačiu laikotarpiu 2019 metais. Kiek šie skaičiavimai sutampa su "Gazprom" finansinėmis ataskaitomis, sužinosime artimiausiu metu, tačiau dabar galima padaryti gana aiškias išvadas.

    Koncernas dėl dujų pateko į "tobulą audrą" — prieš prasidedant šildymo sezonui požeminės dujų saugyklos Europoje buvo pripildytos daug daugiau nei vidutiniškai, žiemos Europoje buvo švelnios, o nuo kovo pradžios Europos šalys pradėjo vykdyti karantino priemones prieš COVID-19 pandemiją. Tuo pačiu metu dujų paklausos sumažėjimui įtaką daro trys veiksniai ir "pažadina" ketvirtą veiksnį — padidėjusį dujų kiekį neatidėliotinų prekių rinkoje, kuris neišvengiamai lemia kainų kritimą.

    "Ideali audra" dujų tiekėjams į Europą

    Dujų kainų nepastovumas yra tiesioginė visų ES trečiojo energetikos paketo dujų direktyvos nuostatų praktinio taikymo pasekmė. Priverstinis vertikaliai integruotų įmonių atskyrimas dažnai lėmė tai, kad dujų ir požeminių dujų saugyklų (PDS) savininkės yra skirtingos, nepriklausomos viena nuo kitos įmonės.

    Europos bendrovės perka dujas prieš prasidedant šildymo sezonui ir išsiunčia jas į jiems nepriklausančias PDS pagal laisvų saugyklų nuomos sutartis. Skaičiuojama, kad žiemą dujų poreikis didės kartu su kainomis, ir štai tuomet tai, kas buvo sandėlyje, galima bus parduoti su apčiuopiamu pelnu.

    Aukšta žiemos temperatūra neleido įgyvendinti šių paprastų derinių, o dabar tokiems dujų savininkams tenka išspręsti aritmetines problemas: kas yra pelningiau — parduoti už pigesnę kainą arba toliau mokėti už PDS tūrio nuomą tikintis, kad derinimas taps įmanomas kitą šildymo sezoną. Tačiau kada dar bus toji žiema, koks bus oras, negalima atspėti ir dabar — vis daugiau dujų patenka į neatidėliotinų kainų rinką. Tačiau rinka patiria krizę: dėl karantino priemonių smarkiai sumažėjo elektros energijos poreikis, dabartinis šildymo sezonas jau pasibaigė, todėl kainos ir toliau mažėja.

    Anot "Gazprom" vadovų, šiais metais Rusijos dujų tiekimas Europai sumažės iki 160–165 milijardų kubinių metrų, tai yra 20 procentų mažiau nei 2019 metais ir atitinka 2012 metų lygį. Nėra nieko optimistiško, tačiau užfiksuokime šią prognozę: "Gazprom" pristatymai į Europą šiais metais bus apie 165 milijardų kubinių metrų.

    Atkreipiu dėmesį, kad tokioje sunkioje situacijoje atsidūrė ne tik "Gazprom", bet ir kiti dujų tiekėjai į Europą. Pavyzdžiui, štai, kaip viskas vyksta pas netradicinius mūsų partnerius.

    2020 metų kovo 2 diena: Ispanijos įmonės "Repsol SA" ir "Endesa SA" atsisakė 200 milijonų kubinių metrų dujų, kurias pagal ilgalaikes sutartis turėjo pirkti iš Amerikos "Cheniere Energy". Tuo pačiu metu abi Ispanijos įmonės susitarė mokėti baudas vadovaudamosi principu "suskystink arba mokėk".

    2020 metų balandžio 23 diena: dešimt skirtingų Europos bendrovių atšaukė SGD tiekimą iš JAV. Anot "Reuters", tokios bendrovės kaip "Shell", "Total", "Uniper" ir "Enel" atsisakė tiekti. Visos bendrovės sumokėjo tarifus už sumažinimą, tačiau atsisakė pirkti SGD.

    2020 metų gegužės 22 diena, "Bloomberg": "SGD pirkėjai iš Europos ir Azijos antrąjį vasaros mėnesį gali atšaukti 35–45 suskystintų gamtinių dujų partijų pirkimą iš JAV. Pirkėjai sako, kad jie mažiau bijo baudų, nei gauti suskystintas gamtines dujas, kurias "nežinos, kur sandėliuoti".

    Juk SGD tai ne nafta, kurią gana ilgai galima laikyti tanklaiviuose, esant 161 laipsnių šalčio temperatūrai, kad ir koks geras būtų "termosas", garavimas neišvengiamas. Apmokėti tanklaivio-dujovežio, kurio talpyklose jūsų prekės kasdien vis mažėja, nuomą yra abejotinas malonumas, bauda kainuos mažiau. Taigi, ne tik "Gazprom" turi pardavimo problemų, bet ir visi kiti.

    Dujų vamzdžių ir dujų tiekimo aritmetika

    Vis dėlto, kad ir kaip būtų liūdna, dabartinė padėtis yra įdomi tuo, kad mes jau stebime tai, kas turėjo įvykti šiek tiek vėliau. "Gazprom" tikisi, kad šiais metais Europos vartotojai supirks apie 165 milijardus kubinių metrų dujų, belieka išanalizuoti, kaip šį kiekį būtų galima nugabenti į Europą.

    Vokietijos įmonių konsorciumas jau baigė pirmosios "Nord Stream-2" linijos tiesimą krantu — EUGAL dujotiekis buvo nutiestas lygiagrečiai su OPAL dujotiekiu, kuriam Europos Komisija apribojo 50 procentų pajėgumų. Nepažeisdamas jokių įstatymų, "Gazprom" naudojasi pirmąja EUGAL linija, dėl kurios NS-1 eksploatuojama visu pajėgumu — 55 milijardai kubinių metrų dujų per metus.

    Pagal 2019 metų gruodžio mėnesio su Ukrainos bendrovėmis pasirašytą penkerių metų susitarimą, šiemet "Gazprom" gali per Ukrainos dujų perdavimo sistemą pristatyti 65 milijardus kubinių metrų dujų. "Jamal-Europa", kertančio Baltarusijos ir Lenkijos teritorijas, pajėgumai yra 33 milijardai kubinių metrų dujų per metus. "Mėlynoji srovė", turinti 16 milijardų kubinių metrų dujų per metus, veikia ramiai. Antroji "Turkijos srauto" linija dar nėra baigta, tačiau pirmąja jau teka dujos — per metus per ją galima pristatyti 15,75 milijardo kubinių metrų.

    Suomija, Estija, Latvija ir Lietuva tradiciškai dujas gauna per sovietų vamzdyno dujų sistemą "Šiaurės pašvaistė" — šis kvartetas paprastai per metus įsigyja apie šešis–septynis milijardus kubinių metrų dujų, priklausomai nuo žiemos oro sąlygų ir to, kiek SGD Lietuvai tieks Prancūzijos "Total". "Total", nors yra registruotas Prancūzijoje, jau seniai tapo tarptautiniu prekybininku, todėl niekas nesistebi, kad SGD į Klaipėdą atkeliauja tiek iš Norvegijos, tiek iš Jamalo — čia jau kaip prancūzams bus ekonomiškai naudingiau.

    Prisiminėme visas magistrales, belieka sudėti skaičius. Gaunu 190 milijardų kubinių metrų, nes neatsižvelgiu į skaičius po dešimtainio taško ir sakau, kad "Šiaurės pašvaistė" užkrauta šešiais milijardais kubinių metrų. Iš viso: "Gazprom" transportavimo galimybės yra didesnės nei per metus pristatomų prekių kiekis. Tai, kad tai neteikia džiaugsmo, yra akivaizdu, tačiau yra ir kita medalio pusė: "Gazprom" pasiekė "manevravimo laisvę" panaikindamas poreikį aiškintis santykius su kiekviena tranzito šalimi, jei tik jos užsimanys pakeisti susitarimo sąlygas, pakelti išpumpavimo tarifą, pradėti tvarkyti politinius santykius.

    "Gazprom" manevro laisvė

    Pristatoma 190 milijardų kubinių metrų transporto pajėgumų ir 165 milijardų kubinių metrų — atrodytų, kad skirtumas nėra didelis, tik 25 milijardai kubinių metrų. Bet, pavyzdžiui, šie 25 milijardai "tenkina" visas likusias "Jamal-Europa" apimtis iki metų pabaigos — ilgalaikė sutartis su Lenkija, kuri pasibaigė 2020 metų gegužės 18 dieną. Nuo šios dienos darbas su šio dujotiekio operatoriumi vykdomas griežtai laikantis atnaujintos ES Dujų direktyvos nustatytos tvarkos: Lenkijos "Jamal-Europa" sekcijos operatorė, Lenkijos įmonė "Gas-System S.A." aukcione parduoda dujotiekio pajėgumą 12 valandų, dienai, savaitei, mėnesiui, ketvirčiui. Ir tada, kaip ir bet kuriame kitame aukcione, arba atsiras tiekėjas, arba aukciono objektas nesukels jokio susidomėjimo.

    Ir Lenkijos politikai netikėtai sužinojo, kad jie patys įviliojo save į spąstus. Jiems labai norisi, kad "Gazprom" sumokėtų kuo daugiau pinigų už tranzitą, nes kol galiojo ilgalaikė tranzito sutartis, "Gas-System" kasmet gaudavo fiksuotą sumą, dėl kurios susitarta Rusijos ir Lenkijos tarpvyriausybiniame susitarime — šiek tiek daugiau nei penkis milijonus dolerių. Priežastis žinoma: Lenkija neinvestavo į "Jamal-Europa" Lenkijos ruožo statybas, visas reikalingas investicijas padarė "Gazprom", o Rusijos įmonė visus šiuos metus grąžino investicijas.

    Atėjo laikas nugriebti grietinėlę, tačiau neišeina — kai "Gas-System" bando pakelti pumpavimo tarifą iki nepriimtino "Gazprom" lygio, Rusijos koncernas net nesiaiškins ir tiesiog nepasirodys jokiuose aukcionuose dėl rezervuotų pajėgumų. Įvyko trečiojo 2020 metų ketvirčio aukcionas — "Gazprom" sumokės 6,38 dolerio už 1000 kubinių metrų dujų, kurios praeis per "Jamal-Europe" Lenkijos ruožą, tai yra keturis kartus mažiau nei "Gazprom" moka už tranzitą per Ukrainą. Be to, lenkai net nematys šių pinigų, nes "Gazprom" priklauso 48 proc. "EuRoPolGas", kuri valdo "Jamal-Europa" Lenkijos ruožą, akcijų. Bet nėra jokių lenkų kompanijos demaršų, nėra nepasitenkinimo — viskas gerai, visi patenkinti.

    Pasirodo, kad nemokami tranzito pajėgumai yra rinkos mechanizmas, atgaivinantis visus tuos, kurie traukia politiką ir politikavimą į ekonominius santykius su "Gazprom". Svarbiausia, kad šis mechanizmas veiks kitais metais, nes 2021 metais jau veiks antroji "Turkijos srauto" linija — 15,75 milijardo kubinių metrų per metus — ir prasidės "Nord Stream-2" eksploatacija. Net jei Šveicarijos įmonei "Nord Stream 2 AG" nepavyktų laimėti ginčo dėl NS-2 pajėgumų ribojimo teisme prieš federalinį tinklo operatorių ir šis veiks perpus mažesniais pajėgumais, "Gazprom" tranzito pajėgumai padidės dar 27,5 milijardo eurų kubinių metrų dujų per metus.

    Sunku pasakyti, ar tokia situacija buvo suplanuota iš anksto, ar tai buvo sutapimas, tačiau yra vilčių, kad "manevro laisvė", kurią "Gazprom" įgijo kitiems pusantrų metų, tranzito šalims padės išmokti pirmiausia galvoti apie ekonomiką, paliekant politiką nuošalyje.

    Autoriaus nuomonė gali nesutapti su redakcijos pozicija.

    Dar šia tema

    "Gazprom" nutraukia tranzitą per Lenkiją per "Jamalo–Europos" dujotiekį
    Tarp Vakarų ir Rytų. Ar Rusija ir Kinija turi bendrą ypatingą naftos planą 
    Į Lietuvą atvyko naujas SGD krovinys iš Vysocko
    Tegai:
    dujų tranzitas, tranzitas, dujos, Gazprom

    Svarbiausios temos