16:56 2020 Rugsėjo 22
Tiesioginis eteris
  • USD1.1787
  • RUB89.9825
    Kolumnistas
    Gauti trumpą nuorodą

    Kalbėdami Rusijos laivų statybos pramonę kaip vieną iš tokios verslo sudedamųjų dalių, kaip SGD gamyba ir tiekimas, mes jau sugebėjome išsiaiškinti, kad įtarimai, jog šalies laivų statytojai tam yra visiškai nepasiruošę, yra toli nuo realios padėties

    Kadrai yra viskas

    Jau prieš dešimt metų "Admiraltejskije verfi" laivų statytojai užtikrintai susidorojo su R-70046 projekto laivų "Michail Ulyanov" ir "Kiril Lavrov" ledo klasės "Arc6" naftos tanklaivių su vairo kolonėlėmis AIZIPOD statyba. Laivai yra labai įspūdingo dydžio: 260 metrų ilgio, jų plotis yra 34 metrai, o grimzlė yra 13,6 metro — jie gali pervežti iki 50 tūkstančių tonų naftos per Arkties vandenyną. Jų projektą sukūrė Suomijos įmonė "Arctic Acer", tačiau technines charakteristikas nustatė užsakovas "Sovkomflot", kuris paprastai pastebimas plika akimi: Rusijos branduoliniai ledlaužiai užtikrina praėjimą pro ledą laivams, kurių didžiausias plotis yra 34 metrai.

    Ledo sąlygos kelia didesnius reikalavimus laivo korpusui, tačiau Arkties naftos tanklaivių ir konteinerių laivų statymo Norilsko nikelio laivynui patirtis įtikinamai rodo, kad Rusijos plieno gamyklos užtikrintai geba gaminti reikiamos kokybės laivų plieną. Tolimųjų Rytų laivų statybos kompleksas "Zvezda" niekada neslėpė, kad renkasi laivų statybos pramonės profesionalus ne tik iš Primorsko krašto, bet ir iš visos Rusijos — jie yra šios įmonės pagrindas.

    Žiniasklaida periodiškai mirga naujienomis: į "Zvezda" atvyks suvirintojai iš Baškirijos, atvyks specialistai iš Archangelsko ir Krymo, pasirašyta sutartis su Žmogiškųjų išteklių plėtros agentūra Tolimuosiuose Rytuose ir panašiai — laivų statyklos vadovybė vykdo rimtą ir gerai apgalvotą personalo politiką. Taip, teisingai: technologijos, įranga, be abejo, yra svarbūs bet kokios sudėtingos gamybos komponentai, tačiau svarbesni yra savo srities specialistai, be kurių visa kita neturi prasmės.

    "Rosneft", prižiūrinti įmonę "Zvezda", į šį klausimą žiūri labai atsakingai — 2019 metų pabaigoje Bolšoj Kamen mieste buvo pradėta eksploatuoti AIZIPOD vairo sraigtų sistemos gamykla, karu su įmone "General Electric". Siekdama vienu metu nušauti du zuikius — aprūpinti dabar dvi gamyklas kvalifikuotais specialistais ir įsteigti darbo vietas Primorėje, laivų statykla Bolšoj Kamen sukūrė Profesinio rengimo centrą, kuris kasmet priima 300–400 jaunų specialistų; būsimiems "Zvezda" darbuotojams buvo rengiami mokymo kursai Tolimųjų Rytų laivų statybos kolegijoje, specialiųjų poreikių laivų statykloje.

    Pasak bendrovės vadovų, atlyginimas įmonėje yra 15–20 procentų didesnis nei vidutinis regione, tačiau ne mažiau patrauklus naujojo laivų statybos klasterio akcentas yra galimybė įsigyti savo būstą. Iki 2023 metų Bolšoj Kamen mieste bus pastatytas naujas mikrorajonas su 5000 butų su visa reikalinga socialine infrastruktūra — ligoninėmis, vaikų darželiais ir mokyklomis. Iki to laiko visos įmonės statyba turėtų būti visiškai baigta, joje turėtų dirbti 7,5 tūkst. žmonių — Bolšoj Kamen, kur gyventojų iki "Zvezda" pasirodymo buvo 38 tūkst., tai iš tikrųjų bus naujas gimimas.

    Tarptautinis darbo pasidalijimas — ne tik teorija, bet ir praktika

    Atsižvelgiant į tai, kad "Rosneft" į plėtrą atsižvelgia kompleksiškai — 2019 metais, čia, Bolšoj Kamen mieste, buvo baigta statyti vairo sraigtų gamykla "Safir" — bendra įmonė "Rosneft" ir "General Electriс", kurioje bus gaminami jau Rusijos AIZIPOD. Taip, būtent Rusijos — gana tradiciškai naujienų agentūros kalbėjo apie gamyklą, nors tai tik dalis projekto; "Safir" "smegenų centru" tapo taikomosios inžinerijos centras Sankt Peterburge. Būtent ten vyksta rusų AIZIPOD kūrimas, kurie skiriasi nuo standartinių tuo, kad yra skirti judėti po Arkties ledus — jie turės užtikrinti laivų judėjimą kietu ledu ir įveikti ledynus.

    Tai, kad sovietų karinė laivų statyba buvo aukščiausio lygio, yra gerai žinoma, tačiau bendra civilinė laivų statyba akivaizdžiai nepasiekė pasaulinio lygio — dideli tanklaiviai, sudėtinga jūrinė įranga buvo perkama užsienyje. Šiuo metu "Zvezda" naujos Rusijos pramonės — sunkiųjų laivų statybos — pradininkė. Yra du būdai, kaip pereiti prie šio proceso — arba savarankiškai įsisavinti visas technologijas, arba pasinaudoti užsienio kolegų patirtimi.

    Pirmasis metodas, be abejo, atrodo patriotiškesnis: jei norite padaryti gerai, darykite tai patys, tačiau toks požiūris reikštų, kad bus prarasta daug laiko ir pinigų, nes tokiu atveju neįmanoma išvengti  klaidų ir netinkamų skaičiavimų. "Zvezda" užsienio partnere pasirinko Pietų Korėjos bendrovę "Samsung Heavy Industries" (SHI), su kuria sutartis buvo pasirašyta per V Rytų ekonomikos forumą 2019 metų rugsėjo mėnesį.

    "Samsung" suteiks "Zvezda" technines specifikacijas, pagrindinio ir detalaus laivų projektavimo dokumentus ir teises į juos, bendradarbiaudama su  centriniu projektavimo biuru "Lazurit" (Nižnij Novgorod) padės kurti tanklaivių darbinę projektavimo dokumentaciją; teiks techninę paramą tanklaivių statybos planavimui, valdymui ir kokybės kontrolei bei inžinerinei pagalbai. Be to, Korėjos įmonė vykdo "Zvezda" personalo mokymus savo laivų statykloje ir ten praktikuoja.

    Kodėl tokia parama reikalinga Rusijos įmonei, yra gana akivaizdu, tačiau neįmanoma rasti informacijos apie priežastis, kodėl Pietų Korėjos įmonė užsiima tokiu bendradarbiavimu. Ne paslaptis, kad Pietų Korėja yra pasaulyje pirmaujanti dujų tanklaivių statybų srityje, jai priklauso mažiausiai 60 procentų šios ypač kapitalui imlios rinkos.

    "SHI" kompetencijų perdavimas "Zvezda" yra naujo konkurento sukūrimas savo rankomis, tačiau jei Rusijos laivų statybos kompleksas sutelks dėmesį tik į Arkties vandenyno laivus, tai nebebus konkurencija, o kartu tarptautinis darbo pasidalijimas, apie kurį mes kalbame, girdime daug teorijų, kurios Tolimuosiuose Rytuose tampa pagrįsta praktika.

    Korėjai Rusijos projektas šiuo metu taip pat yra pelno šaltinis jos plieno pramonei: reikiamos kokybės laivų plienas yra gaminamas Rusijoje, Magnitogorske, ir nėra galimybės jo iš ten pristatyti į Bolšoj Kamen — BAM "Severomuiskij" tunelis nėra skirtas gabenti tokio dydžio krovinius, kokio reikia laivų statytojams. Šiandien "Zvezda" turi užsakyti, pavyzdžiui, laivų plieną iš Pietų Korėjos, ir čia yra sava "laivų statybos aritmetika": SGD vežėjo laivų plieno sąnaudų dalis sudaro apie 12 procentų, o "Yamalmax" Jamal SGD kainuoja vidutiniškai 300 milijonų dolerių.

    "Zvezda" planuoja pastatyti 15 "Yamalmax" naujam "Novatek" projektui "Arctic-SGD-2", tai yra vien tik šiam serijiniam užsakymui Tolimųjų Rytų įmonei reikės užsakyti maždaug pusės milijardo dolerių vertės laivų plieno. Atsižvelgiant į "Rosneft" užsakymus naftos tanklaiviams, pagalbiniams laivams bei į "Zvezda" pasirašytą sutartį dėl "Leader" klasės branduolinio ledlaužio pastatymo, sunku nesutikti su garsaus Rusijos laivų statytojo Igorio Ivanovičiaus Sečino nuomone, kad Tolimuosiuose Rytuose reikia savo plieno gamybos įmonės, galinčios patenkinti naujausio laivų statybos komplekso poreikius.

    Tikėkimės, kad ši problema netrukus bus išspręsta iš maksimalios naudos Toliesiems Rytams ir Rusijai, o gamybos klasteris Bolšoj Kamen mieste ir toliau didins savo galimybes.

    Suomiai ir prancūzai Tolimuosiuose Rytuose

    Galutinis investicinis sprendimas dėl Arctic-SGD-2 gamyklos pastatymo Obės įlankoje Gydano pusiasalio pakrantėje buvo priimtas 2019 metais, "Zvezda" neturi daug laiko įvaldyti "Yamalmax" technologijoms. Ar Rusijos statomi SGD vežėjai bus geresni už tuos, kurie jau pastatyti Pietų Korėjoje Jamal SGD? Suomijos bendrovė "Wärtsilä" įsitikinusi, kad reikšmingų pokyčių nebus, nes neįmanoma įveikti "Wärtsilä 50DF" variklio — tikro inžinerijos stebuklo.

    Jamal SGD gamykla Rusijoje, archyvinė nuotrauka
    © Sputnik / Александр Кондратюк

    Dėl to sunku ginčytis — suomiškas variklis, kuris gali būti vatomas dyzelinio kuro, mazuto ir suskystintųjų dujų, per kelias sekundes persijungiantis vienos rūšies kuro  į kitą, dar neturi konkurentų. "Wärtsilä" sugebėjo ištobulinti savo jūrinį variklį iki neįtikėtino lygio — Azerbaidžane, Pakistane ir Turkijoje buvo pastatytos jėgainės, kurių pagrindą sudaro "Wärtsilä 50DF", o Suomijos inžinieriai įsitikinę, kad tai tik naujos "sausumos" plėtros pradžia.

    Atsižvelgiant į augančius Tarptautinės jūrų organizacijos aplinkosaugos reikalavimus, suomių varikliai išties turi didžiulį potencialą ir belieka tikėtis, kad ateis momentas, kai Suomijos ir Norvegijos gamyklų gamybos pajėgumų nepakaks — šalys yra mažos, daug gamyklų ten netilps, o Rusijai ši problema tikrai negresia.

    Prancūzijos kompanija "GTT", "Gastransport & Technigas" laikosi kitokios nuomonės, nes jos specialistai įsitikinę, kad "Mark III Flex" saugojimo sistema tanklaiviams, kurie turi įveikti ledo laukus, yra geriau pritaikyta nei sistema Nr. 96. 2016 metais prancūzų nuomonei šiltai pritarė Rusijos faneros įmonė "Sveza", 2020 metų vasarą galutinį pasirinkimą padarė ir "Zvezda". Apie tai, kas bendro beržo fanera turi  su SGD, aliuminiu ir vario lydiniais — kitame straipsnyje.

    Autoriaus nuomonė gali nesutapti su redakcijos pozicija.

    Tegai:
    SGD, Tolimieji Rytai

    Svarbiausios temos