20:34 2020 Gruodžio 01
Tiesioginis eteris
  • USD1.1968
  • RUB90.7837
    Kolumnistas
    Gauti trumpą nuorodą
    Vaistų ir vakcinos nuo COVID-19 sukūrimas (157)

    Britų žiniasklaida atskleidė dar vieną informacinį Rusijos sabotažą prieš žmoniją. Kelias dienas tai buvo pagrindinė Albiono naujiena

    Tik pagalvokite, kiek problemų dabar yra JK: šalyje yra baisi padėtis su pandemija, ištisi regionai sukyla prieš naujas vyriausybės taikomas karantino priemones, derybos su Europos Sąjunga dėl "Brexit" pasiekė aklavietę, o tai gresia ekonomikos žlugimu artimiausiu metu, idėjos dėl Škotijos pasitraukimo palaikymas pasiekė maksimalų lygį, o tai gali sukelti šalies žlugimą. Šiomis sąlygomis Didžiosios Britanijos laikraščių pirmuosiuose puslapiuose skelbiama pagrindinė naujiena: "Pašėlę Russkies skelbia, kad vakcina pavers mus šimpanzėmis".

    Beveik visuose laikraščiuose buvo skelbiami juokingi koliažai, kuriuose Didžiosios Britanijos ministro pirmininko Boriso Džonsono nuotrauka buvo paversta ječiu, o prie jos pridedama antraštė: "Aš myliu savo sniego žmogaus vakciną". Cituojant šaltinį, visos šios žiniasklaidos priemonės nurodė, kad tokios nuotraukos buvo sukurtos ar išplatintos Rusijos valstybės ar Rusijos pareigūnų nurodymu kaip bendros dezinformacijos kampanijos, kuria siekiama apšmeižti būsimą Didžiosios Britanijos koronaviruso vakciną ir paskelbti, kad ši vakcina žmones pavers beždžionėmis, dalis.

    Pirminis visų šių įtarimų šaltinis buvo laikraštis "The Times", kuris, prisidengdamas savo paties "tyrimu", išleido keletą sensacingų medžiagų šia tema. Neva nuotraukas redakcijai pateikė "kažkas, įtrauktas į (dezinformacijos — Sputnik) kampaniją, susirūpinęs dėl žalos, kurią ji gali padaryti visuomenės sveikatai". Šis labiausiai "nerimaujantis kažkas" teigė, kad jis kažkaip susijęs su juokingais paveikslėliais.

    Bet ką bendro su tuo turi Rusijos valstybė? Šį klausimą pateikė "The Times", palaipsniui sukdamas intrigą. Redakcija pareiškė: "Neaišku, ar šį propagandos bandymą tiesiogiai leido Kremlius, tačiau yra įrodymų, kad kai kurie Rusijos pareigūnai dalyvavo ją organizuojant ir platinant".

    Tačiau pagrindiniame straipsnyje teiginys nėra toks kategoriškas: "Kampanija prieš Oksfordo tyrimą galėtų būti siejama su Rusijos valstybės pareigūnais. <...> Šių asmenų dalyvavimas nebūtinai reiškia, kad Kremlius įsakė, patvirtino ar žinojo apie šį propagandos bandymą". Apskritai daugeliui laikraščio skaitytojų taip ir nebuvo paaiškinta pagrindinė intriga, pasirodžiusi beveik visų laikraščių antraštėse (kad visa tai daro Rusija). Mainais jie buvo paraginti nueiti į laikraščio svetainę ir klausytis 40 minučių trukmės tinklalaidės šia tema — neva, viskas ten paaiškinta ir išsamiai įrodyta.

    Panašu, kad kitos žiniasklaidos priemonės (tiek Didžiosios Britanijos, tiek Amerikos) taip toli nenuėjo ir pasitikėjo "The Times" tvirtinimu, kad šioje tinklalaidėje yra visi įrodymai apie Rusijos pareigūnų dalyvavimą kuriant interneto "memus", kurie diskredituoja dar neegzistuojančią britų vakciną. Todėl pasirodė daug leidinių, kuriuose ši "Rusijos dezinformacijos kampanija" buvo pristatyta beveik kaip "karinė Gerasimovo doktrinos" dalis — Rusijos ginkluotųjų pajėgų generalinio štabo viršininko Valerijaus Gerasimovo strategiją Vakarų žiniasklaida mėgsta nurodyti be jokios priežasties.

    Tačiau, paklausius "The Times" tinklalaidės, paaiškėja, kad praktiškai visos transliacijos metu skamba pažadas: dabar mes jums įrodysime Rusijos valstybės dalyvavimą. Ir štai, kalbant apie organizatorius, skamba Rusijos tiesioginių investicijų fondo generalinio direktoriaus Kirilo Dmitrijevo pavardė. Laikraščio žurnalistai su etatinias "kremlinologais" diskutuoja apie Dmitrijevo asmenybę, jo fondą ir net kelia klausimą, ar pats Vladimiras Putinas žinojo apie jų organizuojamą kampaniją. Iš to galima daryti prielaidą, kad "The Times" pagaliau atsekė būtent šių atsakingų už nuotraukų apie "jetį Džonsoną" kūrimą pėdsakus. Bet tada skamba tiesiog nuostabi frazė: "Kirilas Dmitrijevas nėra minimas mūsų turimuose liudijimuose. Ir nėra užuominos, kad jis dalyvavo dezinformacijos kampanijoje". Štai ir viskas! Čia ir baigiasi paslaptingų "Rusijos pareigūnų" pėdsakas, kurį žadėjo laikraštis. Galbūt ekspertas Markas Galeottis, pagarsėjęs savo paviršutiniškomis knygomis apie nusikalstamumą Rusijoje, pateikia nuomonę, kad už kampanijos gali stovėti kai kurie "Kremliaus kunigaikščiai ir baronai". Ar tai ne "įrodymas"?

    Tada atsiranda dar viena "slapta informacija iš vidaus": jie sako, kad kai kuriais Rusijos valstybiniais kanalais netgi buvo ruošiamos klastotės apie tai, kad du britų vakcinos bandymo dalyviai mirė, tačiau jų mirtis esą yra kruopščiai slepiama. Ir, neva, tai yra įrodymas, kad vakcina tinka tik beždžionėms, bet ne žmonėms. Tiesa, jie iškart pareiškia: "Kampanija dar neprasidėjo. Galbūt to buvo per daug net Rusijos televizijai". Tai yra, niekas to niekur neskelbė, ir mes nežinome, iš kur šią informaciją gavo tinklalaidės autoriai. Tačiau po to — "The Times" "faktų patikrinimas", kuriame jie "paneigia" neskelbtą "sensaciją". Tai yra kažkas naujo solidžios žurnalistikos praktikoje — pristatyti pasauliui dar negirdėtą gandą, o paskui įnirtingai jį ginčyti.

    Iš tiesų vienas iš savanorių, išbandžiusių Didžiosios Britanijos bendrovės "AstraZeneca" vakciną, šią savaitę mirė Brazilijoje. Bet apie tai pranešė pasaulio naujienų agentūros. Ir tai sunku priskirti "Rusijos dezinformacijai".

    Taigi, nė vienoje medžiagoje nėra nė vieno fakto, įrodančio Rusijos valstybės, Rusijos pareigūno ar neoficialaus asmens dalyvavimą rengiant juokingus "memus" apie Džonsoną ir COVID. Internetas yra tikrai pilnas šių nuotraukų. Bet bandymas rasti jų pirminį šaltinį visada veda prie paties "The Times" numerio, kuriame jos pirmą kartą buvo paskelbtos. Mes nežinome, ar jos buvo išleistos kažkur anksčiau, tačiau būtent šis laikraštis paskatino jų platinimą pasaulyje.

    Jis teigia, kad kai kurie panašūs "memai" buvo išleisti trijuose kukliuose šaltiniuose — dviejuose Didžiosios Britanijos ir viename Briuselio. Tiesa, "EUReporter" svetainėje galite rasti tik vieną netiesiogiai su tuo susijusį vaizdą (visiškai skirtingą). Pasirodo, "The Times" tapo pagrindiniu tokių koliažų platintoju. Net jei manytume, kad kažkas norėjo diskredituoti Didžiosios Britanijos vakciną, pavadindamas ją "tinkamą tik beždžionėms", jis rado efektyviausią ir pigiausią metodą: paprasčiausiai įmetė jį į garsaus britų laikraščio redakciją ir pateikė kaip "Rusijos dezinformacijos įrodymą". Ir viskas — tada "memai" pasklido po internetą. Neįtikėtinas efektas. Bet jei taip yra, paaiškėja, kad "The Times" tapo dezinformacijos (ir greičiausiai ne Rusijos) sklaidos įrankiu.

    Tačiau net jei nėra bent kažkokių įrodymų, kad bent kas nors iš Rusijos yra susijęs su visa šia istorija, mes jau matome piktą oficialaus Londono reakciją. Didžiosios Britanijos užsienio reikalų ministras Dominikas Rabas jau apkaltino Maskvą dėl Oksfordo vakcinos diskreditavimo. Netoli iki naujų sankcijų. Net nesvarbu, kad pats "The Times" teigia, jog vargu ar Kremlius dalyvaus šioje istorijoje. Didžiosios Britanijos ministrai neprivalo skaityti viso straipsnio — užtenka antraštės.

    Svarbiausia, kad į klausimą "kam to reikia Rusijai?" laikraščio redakcija atsako paprastai: siekiama pakirsti "pasaulinį pasitikėjimą visomis vakcinomis". Tačiau Rusijai tiesiog neapsimoka pakenkti pasitikėjimui vakcinacija, atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu ji yra vienintelė šalis pasaulyje, jau turinti vakciną nuo koronaviruso. Bet kam šiuo atveju Vakaruose rūpi logika?

    Rusijos ambasada Didžiojoje Britanijoje iškart paaiškino, kad prielaida, jog Rusijos valstybė gali vykdyti bet kokią propagandą, siekdama pakenkti britų vakcinos patikimumui, "savaime yra dezinformacijos pavyzdys". Bet atkreipkite dėmesį, kad joks socialinis tinklas neblokuoja šių "sensacijų" iš Didžiosios Britanijos spaudos, netvirtina, kad jas "reikia papildomai patikrinti". Tai nėra skandalas dėl Hanterio Baideno elektroninių laiškų, kuriais diskredituojamas jo tėvas, JAV kandidatas į prezidentus. Šiuo atveju socialiniai tinklai veikė greitai ir griežtai, užblokuodami "New York Post" puslapius, kurie išdrįso paskelbti šią kompromituojamą medžiagą. Tačiau niekas neblokuoja nuorodų į tą patį laikraštį, kuris paskelbė britų "sensaciją" apie Rusiją, vakciną ir beždžiones. Jei čia kalbama apie rusus, tada galima platinti visokius absurdiškus kaltinimus.

    Kyla dar vienas logiškas klausimas: kam visa tai britų žiniasklaidai? Tiesą sakant, atsakymas pateikiamas pačioje straipsnio pradžioje. Bent porą dienų visuomenė yra atitraukta nuo diskusijų apie tikrąsias šalies problemas ir dejuoja dėl šių rusų klastingumo. O kai praeis straipsnių apie "beždžionių vakciną" poveikis, į pirmuosius puslapius galima bus įmesti naują "sensaciją", pavyzdžiui, kad tie patys klastingi rusai bandė sužlugdyti 2020 metų Olimpines žaidynes, o drąsios Didžiosios Britanijos specialiosios tarnybos užkirto kelią šiam sąmokslui. Dar porai dienų garantuotas triukšmas ir skandalai. Kad tik niekas nepradėtų reikalauti: tada pateikite bent vieną liudytoją ar įrodymą. To jau per daug.

    Autoriaus nuomonė gali nesutapti su redakcijos pozicija.

    Temos:
    Vaistų ir vakcinos nuo COVID-19 sukūrimas (157)

    Dar šia tema

    Rusijoje įvardytas pergalės prieš koronavirusą faktorius
    Epidemiologas papasakojo apie galimą šalutinį vakcinos nuo COVID-19 poveikį
    JAV ambasada Kijeve atmetė Ukrainos galimybę įsigyti Rusijos vakciną
    Į Venesuelą pristatyti rusiški vaistai nuo koronaviruso
    Tegai:
    COVID-19, koronavirusas, vakcina, Didžioji Britanija, Rusija

    Svarbiausios temos