04:28 2021 Balandžio 21
Tiesioginis eteris
  • USD1.2051
  • RUB92.2786
    Kolumnistas
    Gauti trumpą nuorodą

    Tiesioginė materialinė nauda verčia kai kuriuos NATO sąjungininkus nepaisyti suktų "europinių vertybių". Bulgarijos oro pajėgos vasarį priims paskutinį iš aštuonių Baltarusijoje modernizuotų puolamųjų lėktuvų "Su-25"

    Jie gaus ir apmokės paslaugas šalies, "sutriuškintos" trimis šviežiais ES sankcijų paketais. Šis paradoksas nusipelno didžiausio dėmesio.

    Pirmasis Bulgarijos oro pajėgų puolamasis lėktuvas "Su-25" (uodegos numeris 246) baigtas ir modernizuotas 558-ojoje orlaivių remonto gamykloje Baranovičiuose (Baltarusijos Respublika) 2020 metų rugsėjį — vykstant didžiuliams protestams šalyje. Ir teoriškai turėtų likti vienintelis.

    Juk jei Europos partneriai taip principingai įgyvendina sankcijų politiką, NATO šalys neturėtų mokėti už Baltarusijos gynybos pramonės įmonių paslaugas. Kai kurios Baltijos šalys gali būti pavyzdys to, kuris "norėdamas paerzinti savo kaimyną" liko be atsarginių dalių dyzeliniams lokomotyvams.

    Tačiau Bulgarijos žiniasklaida pranešė, kad vasario mėnesį šalies oro pajėgos sulauks paskutinių dviejų iš aštuonių "Su-25", kurie buvo atnaujinti Baranovičiuose. Be to, Sofija ketina modernizuoti dar šešis "Su-25" lėktuvus 558-ojoje lėktuvų gamykloje (nustatomos finansinės sandorio sąlygos). Iš kur toks principingumo trūkumas?

    Pagal Bulgarijos karinių oro pajėgų vadovybės skaičiavimus, atlikus Baltarusijos kapitalinį remontą, "sovietiniai" puolamieji lėktuvai "Su-25" bus eksploatuojami iki 2028 metų, tai yra, iki kito remonto su eksploatacijos pratęsimu arba iki naujų "išskirtinai NATO" naikintuvų "F-16V Block70" įsigijimo. O su pastaraisiais ne viskas gerai.

    Anksčiau Bulgarijos prezidentas Rumenas Radevas uždraudė vykdyti 1,256 milijardo dolerių vertės sutartį dėl aštuonių "F-16 Block 70/72" pirkimo, tariamai dėl neaiškių paslaugų garantijų sutartyje. Ko gero, patyręs karo lakūnas ir buvęs šalies karinių oro pajėgų vadas tiesiog suabejojo, ar verta mokėti 157 milijonus dolerių už kiekvieną iš aštuonių ketvirtosios kartos orlaivių, jei penktos kartos naikintuvas "F-35" parduodamas kai kuriems sąjungininkams už beveik pusę kainos?

    Naikintuvas F-35
    © Sputnik / Антон Балашов

    Maždaug tuo pačiu metu Jungtinės Valstijos Taivanui (ne NATO sąjungininkui) pardavė naujus "F-16 Block 70" naikintuvus žymiai pigiau — po 121 mln. USD už vienetą. Bulgarija nėra turtinga šalis. Akivaizdu, kad esant dabartinei sunkiai finansinei ir ekonominei padėčiai Bulgarijos oro pajėgų puolamasis lėktuvas "Su-25" turės tarnauti daugelį metų, o Baltarusija šiandien labai padeda Šiaurės Atlanto aljanso Balkanų narės kovinei aviacijai.

    Juokingi pinigai — svarus rezultatas

    Dar 2018 metų lapkričio mėnesį Bulgarijos vyriausybė patvirtino aštuonių puolamųjų lėktuvų "Su-25" modernizavimo finansavimą 43 mln. eurų, tačiau 558-oji lėktuvų gamykla Baranovičiuose ilgą laiką negalėjo pradėti remontuoti Bulgarijos "Su-25" dėl "senų" ES sankcijų Baltarusijai.

    Nepaisant to, Baltarusijos Respublikoje įvyko sovietų gamybos Bulgarijos puolimo lėktuvų kapitalinis remontas. Norėdamas apeiti sankcijas, draudžiančias ES narėms prekiauti karine technika su Baltarusija (kuri galėtų būti panaudota vidaus "represijoms"), Bulgarijos parlamentas pakeitė nacionalinius įstatymus. Pinigai yra svarbesni už Europos solidarumo principus.

    Baranovičių 558-oji orlaivių remonto gamykla 2019 metų rugpjūčio 28 dieną iš Bulgarijos gavo pirmąjį "Su-25" (atskraidintą Baltarusijos "Il-76"), o 2019 metais visi lėktuvo korpuso, variklio, aviacijos technikos darbai buvo atliekami greitai ir kokybiškai. Trys atnaujintos transporto priemonės grįžo į Bezmero oro bazę spalio mėnesį, o dar trys — 2020 metų gruodžio mėnesį 14. Lėktuvų "Su-25" (viso Bulgarijos puolimo orlaivių parko) partijos taisymo kaina sieks 73,665 mln. eurų, o tai yra kelis kartus pigiau nei pirkti vieną naują naikintuvą "F-16 Block 70". Be to, išleistos lėšos suteikia įspūdingą rezultatą.

    Bulgarijos ginkluotųjų pajėgų štabo viršininkas admirolas Emilis Eftimovas ir karinių oro pajėgų vadas generolas majoras Dimitaras Petrovas 2020 metų pabaigoje asmeniškai susipažino su modernizuoto "Su-25" galimybėmis Bezmero oro bazėje ir buvo patenkinti.

    Baltarusijos įmonėje visiškai atnaujinta navigacijos sistema "Su-25" (atsirado palydovinė navigacija GLONASS ir GPS), išplėstos raketinių ginklų panaudojimo galimybės, didėjant nuotoliui padidėjo pataikymo į žemę tikslumas, naujoji ryšių sistema leidžia keistis duomenimis su sausumos kariuomene ir karinėmis jūrų pajėgomis.

    Fliuzeliažų resursai padidėjo 800 skrydžio valandų, o RJ-95Sh turboreaktyvinių variklių — 500 valandų. Modernizuotas "Su-25" ženkliai padidino savo kovinius pajėgumus ir efektyvumą sprendžiant užduotis, kaip numatyta. Neatsitiktinai Bezmero oro bazės vadas pulkininkas Milenas Dimitrovas instruktažo metu sakė: "Po remonto "Su-25" tapo visiškai kitoks, naujas ir modernus lėktuvas".

    Savo ruožtu Bulgarijos ginkluotųjų pajėgų štabo viršininkas admirolas Emilis Eftimovas pažymėjo, kad šis atnaujinimas yra "aiškus šalies politinės ir karinės vadovybės sutarimo, kur investuoti, pavyzdys, kai, atlikus išsamią analizę, būtinybės įrodymas, ateities apsisprendimas, teisingai pasirinktas investavimas ir pasiekiami reikiami rezultatai".

    Aukšta reputacija ir juodas nedėkingumas

    Bulgarijos puolamųjų lėktuvų modernizavimo rangovas nebuvo pasirinktas atsitiktinai, Baltarusijos 558-oji orlaivių remonto gamykla yra plačiai žinoma dėl paslaugų kokybės, pranokstančios Gruzijos ar Ukrainos gynybos pramonės įmonių paslaugas. Dėl akivaizdžių priežasčių Rusijos gynybos gamyklos nebuvo įtrauktos į galimų atlikėjų (pagrindinio aljanso priešininko) sąrašą. O Baltarusijos įmonės specialistai dar kartą patvirtino savo aukštą reputaciją, padarė technologinį stebuklą.

    Įgyvendinta orlaivio "Su-25" kovinių pajėgumų didinimo programa, kuri apima: naudotų orlaivių ginklų asortimento išplėtimą (tame tarpe "oras-oras" valdomas raketas "R-73" ir "Kh-29T" "oras-paviršius", kabinos informacijos ir valdymo lauko formavimą, "navigacinį bombardavimą" (bet kokiu oru, aukštyje iki 7000 m, neįeinant į karinės oro gynybos sunaikinimo zoną), radiotechninės apsaugos įrangos įrengimą.

    Pavyzdžiui, elektroninė kovinė sistema "Satellit" (sukurta 558-osios gamyklos) suteikia individualią visų tipų orlaivių radiotechninę apsaugą nuo smūgio priešo orlaivių perėmimo raketų sistemų ir priešlėktuvinių raketų sistemų aukšto tikslumo radijo bangomis valdomais ginklais. Lėktuvą apsaugo dezinformacinis "paveikslėlis" valdomų raketų valdymo galvutėse, palydos stočių ir puolančių kovotojų radaro ekranuose.

    Tuo tarpu priešo elektroninių ginklų valdymo sistemos "nemato" trukdžių ženklų ir "dirba" ties klaidingu manevravimo taikiniu. "Satellit-M 2" kompleksas gali veikti automatiškai, nenukreipdamas piloto dėmesio.

    Atsižvelgiant į tai, kad Baltarusija visada teisingai vykdo visus savo įsipareigojimus ir tarptautinius teisės aktus, ES šalių užsienio reikalų ministrai sutiko įvesti sankcijas įmonėms, "finansuojančioms Lukašenkos režimą". Apribojimai palietė ir Baltarusijos gynybos įmones: MZKT (ratų bazė sunkiųjų ginklų sistemoms), 140-oji remonto gamykla (cisternų remontas), elektromechaninė gamykla "Agat" (automatizuotų valdymo sistemų plėtra), "Beltechexport" (karinės įrangos pardavimas užsienyje). Didžiausios šalies įmonės priklauso valstybei, todėl visų "paketų" sankcijos nukreiptos prieš Baltarusiją kaip hibridinis ginklas mūšio lauke.

    Autoriaus nuomonė gali nesutapti su redakcijos pozicija.

    Tegai:
    lėktuvai, Baltarusija, NATO

    Svarbiausios temos