10:13 2020 Vasario 20
Tiesioginis eteris
  • USD1.0800
  • RUB68.6245
    Ekonomika
    Gauti trumpą nuorodą

    Kai kurių ekspertų numonėmis, Rusijai reikia stengtis užtikrinti, kad vietinės dujų kainos vis tiek būtų pastebimai mažesnės nei pasaulinės

    VILNIUS, vasario 1 — Sputnik. Visuotinai pripažįstama, kad pigios dujos yra tradicinis mūsų konkurencinis pranašumas. Dabartinė padėtis pasaulio dujų rinkose verčia abejoti šia teze. Dujų kainos Rusijoje pramonei yra palyginamos JAV kainoms, o Rusijos tiekimų į Europą pelningumas jau yra mažesnis nei vidaus pardavimų pelningumas, rašo RIA Novosti autorius Aleksandras Sobko.

    Pavyzdžiui, JAV vidutinės pramoninės kainos siekia 6,5 tūkst. rublių (92,41 eurų) už tūkstantį kubinių metrų. O kai kurioms pramonės šakoms — pavyzdžiui — gaminant SGD, kainos yra tiesiogiai susietos su akcijų kursais (tai yra, beveik lygios joms), dabar jos yra apie 4,1 tūkstančio rublių (58 eurų) už tūkstantį kubinių metrų.

    Rusijoje dujų kainos išlieka reguliuojamos ir labai skiriasi skirtinguose regionuose (skiriasi pristatymo iš Vakarų Sibiro transportavimo išlaidos). Pavyzdžiui, centriniuose šalies regionuose kainos yra daugiau kaip penki tūkstančiai rublių už tūkstantį kubinių metrų (be PVM), atsižvelgiant į regioną ir pirkėjo suvartojamą kiekį (pirkimų apimtys turi įtakos apmokėjimo už transportavimą dydžiui). Rusijos dujos vidaus rinkoje yra panašios į dujas vidaus JAV rinkoje — net atsižvelgiant į 2015 metų rublio devalvaciją. Pagal seną valiutos kursą Rusijos Federacijoje dujų kainos rubliais būtų didesnės nei JAV.

    Dar labiau paradoksali situacija susidaro palyginus Europos ir Rusijos rinkas. Be abejo, Europoje pramonėje naudojamos dujos yra brangesnės nei JAV ir Rusijoje.

    Tačiau dėl žemų kainų Rusijos dujų pristatymo į užsienį pelningumas dabar yra mažesnis nei vidaus pardavimo pelningumas. Pavyzdžiui, esant dabartinei dujų Kaina Europoje — 130 dolerių už tūkstantį kubinių metrų, 39 doleriai bus skirti sumokėti eksporto muitą, lieka 91 doleris. Atimkite gabenimo išlaidas. Dėl krypčių gausos yra tam tikros interpretacijos galimybės, tačiau tarkime, paimsime Ukrainos kryptį, kur tranzito kaina yra apie 31 dolerių. Pasirodo, kad eksporto tiekimai (Ukrainos ir Slovakijos pasienio eksporto pardavimai Europos biržos kainomis) prilygsta 60 dolerių kainai Rusijos ir Ukrainos pasienyje, rubliais (3,72 tūkst. rublių) tai yra pastebimai mažesnė nei reguliuojamos vidaus rinkos kainos.

    Griežtai tariant, faktas, kad tiekimas Europai nebėra labai pelningas. Ir, beje, būtent dėl šios tendencijos prieš kelis metus išpopuliarėjusi diskusija apie nepriklausomų dujų gamintojų patekimą į eksporto kanalą — nes tokių gamintojų susidomėjimas dabartinėmis sąlygomis išnyko.

    Įdomu, kad skirtingi rinkos dalyviai daro visiškai priešingas išvadas.

    Viena iš nuomonių yra ta, kad reikia stengtis užtikrinti, kad vietinės dujų kainos vis tiek būtų pastebimai mažesnės nei pasaulinės. Tai tiesiogiai rems daugelį eksporto pramonės šakų (dujų chemijos ir kai kurias kitas), o netiesiogiai — visą ekonomiką. Atsižvelgiant į mūsų klimatą, energijos talpa visada bus didesnis nei daugelyje kitų šalių, tai reiškia kainų skirtumas turėtų kompensuoti šį veiksnį.

    Tačiau yra priešingas požiūris. Ne paslaptis, kad ilgus "riebius" metus eksporto tiekimai buvo vertinami kaip dujų monopolijos pelno šaltinis.  Atitinkamai iš šio pelno buvo realizuota ir socialinė našta, ir regionų dujofikacija, ir, kai kurių nuomonių duomenimis, žemos kainos šalyje. Dabar, kai praeities pajamų iš eksporto nebėra, pasirodo pirmosios užuominos apie būtinybę papildomai didinti vidaus dujų kainas.

    Kaip išspręsti šį prieštaravimą ir, svarbiausia, kokią kainą mūsų dujų gamintojai tikrai sugebės išlaikyti išsaugodami būtiną savo verslo pelningumą? Šis receptas buvo žinomas ilgą laiką: perėjimas nuo reguliuojamos dujų kainos prie biržų kainų. Iš tikrųjų Rusijos dujų birža jau seniai veikia vidaus rinkoje, tačiau mažomis (10-20 milijardų kubinių metrų per metus) prekybos apimtimis. Procesas nevyksta greitai, kyla daug klausimų, kurie peržengia šio straipsnio apimtį.

    Bet pagrindinis dalykas: net jei įsivaizduojame, kad jau sukūrėme idealią dujų biržą, bet kokiu atveju, transportavimo iš Vakarų Sibiro į centrinius regionus kainai įtakos turės minimali kaina, kurią gali pasiūlyti bet kuris pardavėjas. Taip, mūsų dujos yra vienos pigiausių gamyboje, tačiau transportavimas iš šiaurės daro didelę įtaką galutinėms sąnaudoms.

    Mūsų transportavimo tarifai yra tokie patys, kaip ir beveik visose šalyse. Bet svarbiausia yra tai, kad tarifai, teoriškai apskaičiuojami remiantis visų dujotiekių tiesimo ir eksploatavimo išlaidų atsipirkimais, išlieka "savaime suprantamu dalyku".

    Ir jei kas nors pamanytų, kad šis klausimas yra uždaras tik paprastiems mirtingiesiems, tai praėjusių metų balandį federalinė antimonopolinė tarnyba paskelbė, kad ji neindeksuos nė vieno "Gazprom" transporto tarifų, kol bendrovė nepradės teikti skaidrių duomenų.

    Šiame kontekste karščiausios galvos lkarts nuo karto aptarinėja "Gazprom" padalijimą. Čia slypi pavojai, ir šio padalijimo nereikia. Tačiau transporto sektoriaus atskyrimas į atskirą segmentą su atskira ir prieinama atskaitomybe atrodo pagrįstas. Jau tuo remiantis turėtų būti sukurti tinkami tarifų apskaičiavimo metodai, o tai savaime nėra lengva užduotis. Beje, šį kelią, jau nužygiavo daugelis Europos dujų bendrovių. Ir, beje, nėra garantijų, kad dėl šio sprendimo sumažės transportavimo išlaidos (yra nuomonių, kad gabenimas yra nuostolingas "Gazprom" ir šias išlaidas taip pat padengia eksportas). Vis dėlto skaidri schema yra svarbi kuriant ilgalaikes žaidimo taisykles dujų rinkoje, ilgalaikius kainų etalonus.

    Pabaigai — apie kainas paklausos atžvilgiu. Žinoma, dujų pardavėjai (ir, beje, absoliučiai visi, o ne tik monopolistas) norėtų parduoti savo dujas kuo brangiau.

    Priešingai, kuo pigesnes dujas gauna vartotojas, tuo geriau. Atsižvelgiant į tai, yra ir kita nuomonė: per pigios dujos "sugadina" vartotoją, taupymo ir energijos vartojimo efektyvumo priemonės tampa nuostolingos.

    Pavyzdys lyg iš vadovėlių dažnai pateikiamas kaip iliustracija. Yra žinoma, kad mūsų šalyje kombinuoto ciklo jėgainės yra ekonomiškai nenaudingos dėl nebrangių dujų (garo jėgainė ir dujų turbina — jos efektyvumas didesnis nei 60%, tačiau pati dujų turbina yra brangus malonumas). Dabartinėmis dujų kainomis pelningiausios yra paprastos garu varomos jėgainės, kurių efektyvumas yra 30–35%. Ir, atrodo, vienas iš energijos vartojimo efektyvumo didinimo receptų yra padidinti dujų kainas.

    Tačiau dėl tam tikrų priežasčių tose pačiose JAV su tomis pačiomis pigiomis dujomis daugiausia statomos dujų garų stotis. Taigi gal reikalas kitas? (Spoileris: pavyzdžiui, paskolos kaina, priklausomybė nuo užsienio dujų turbinų ir energijos rinkos ypatumai.)

    Arba, pavyzdžiui, šilumos tarifai gyventojams. Teoriškai kylančios dujų kainos čia turėtų skatinti energijos vartojimo efektyvumą. Praktiškai net dabartiniai šildymo tarifai jau neigiamai paveikia vidutinio gyventojo piniginę. Žinoma, jis norėtų mokėti mažiau, net atsižvelgiant į papildomas investicijas į energijos taupymą, juo labiau kad čia daug nereikia. Taigi problema yra per pigios dujos — ar tiesiog trūksta įstatyminių standartų tam tikram energijos taupymo lygiui statant naujus namus?

    Pastaruoju metu mūsų šalyje daug kalbama apie poreikį plėtoti eksportuojamą dujų chemiją: didesnė pridėtinė vertė, nėra ryšio su konkrečia rinka, kaip kad dujotiekio atveju. Tačiau būtų naivu manyti, kad likę pasaulio rinkos dalyviai negalvoja apie tą patį dalyką. Juk čia mes konkuruosime su JAV, Artimųjų Rytų gamintojais, kur yra daug pigių dujų. Tą patį galima pasakyti apie kitas daug energijos suvartojančias pramonės šakas. Ir, atsižvelgiant į klimato ypatybes, mes kartojame, mums reikia dar pigesnių dujų nei turi konkuruojančios pramonės šakos kitose šalyse.

    Dar šia tema

    Apie dujas, asilus ir sunkias akimirkas: pagrindinės Putino spaudos konferencijos temos
    Rusijos dujų tranzitas per Ukrainą nuo metų pradžios sumažėjo penkis kartus
    "Turkish Stream" paleistas: kokios bus dujų kainos?
    Tegai:
    JAV, dujos, Rusija

    Svarbiausios temos