20:35 2018 Gegužės 26
Vilnius+ 25°C
Tiesioginis eteris
  • USD1.1675
  • RUB72.4935
    Federacijos Federacijos Tarybos pirmininkė Valentina Matvijenko, nuotrauka iš įvykio vietos

    Valentina Matvijenko: kontrsankcijos kaip bumerangas ― apčiuopiamos ir veiksmingos

    © Photo : предоставлено пресс-службой Совета Федерации
    Rusijoje
    Gauti trumpą nuorodą
    3410

    Federacijos Tarybos pirmininkė Valentina Matvijenko davė interviu "RIA Novosti" korespondentei Marijai Balyninai-Urban

    Federacijos Tarybos pirmininkė Valentina Matvijenko papasakojo RIA Novosti korespondentei Marijai Balyninai-Urban, ar galima tikėtis Vakarų sveiko proto sankcijų Rusijai politikoje, ar Rusija pamirš  "Skripalių bylą",  ar galima perkelti vieningą balsavimo dieną mūsų šalyje ir ar ji turės galimybių apsilankyti  Pasaulio futbolo čempionate.

    - Valentina Ivanovna, praėjusią savaitę JAV paskelbė apie savo pasitraukimą iš branduolinio sandorio su Iranu, o kitą savaitę Vašingtonas žada įvesti aukščiausio lygio sankcijas Teheranui. Kaip Jūs manote, kuo gali baigtis toks sprendimas? Ką čia gali padaryti Rusija kaip branduolinio susitarimo su Iranu dalyvė? Ar Rusijos verslo interesai Irane nukentės dėl JAV sankcijų Teheranui?

    — Bendro visapusiško veiksmų plano dėl Irano branduolinės programos pasirašymas buvo ir tebėra didžiausia tarptautinės diplomatijos pergalė. Šis susitarimas yra ypač svarbus, pirmiausia dėl to, kad nebūtų platinamas branduolinis ginklas.

    Buvo labai ilgas, sunkus darbas, sudėtingas derybų procesas, įdėta daug pastangų. Tačiau, svarbiausia, buvo sėkmingas rezultatas: šis susitarimas sėkmingai dirbo. TATENA griežtai kontroliavo, kad Iranas laikytųsi susitarimo sąlygų, ir nebuvo padaryta nė vienos pastabos nei Iranui, nei kitiems susitarimo nariams — nebuvo jokių pažeidimų ar net užuominos.

    Vašingtonas, archyvinė nuotrauka
    © Sputnik / Наталья Селиверстова

    Tai, kad JAV vienašališkai pasitraukė iš susitarimo, ne tik Rusijos, bet ir daugelio kitų šalių nuomone, yra gili klaida, turėsianti rimtų pasekmių ir įtampos tarptautinėje padėtyje, kuri gali turėti neigiamą poveikį branduolinio ginklo neplatinimo režimui. Juk Artimuosiuose Rytuose yra daugybė valstybių, kurios norėtų turėti branduolinį ginklą.

    Mes klausiame savęs, dėl kokios priežasties JAV pasitraukė iš susitarimo? Ir, be to, kad šis susitarimas yra blogas bei jį pasirašė Barakas Obama, pasaulis neišgirdo nė vieno svaraus argumento, kodėl ji turėtų būti nutraukta.

    Tai ne vien vienašališkas JAV išėjimas iš sandorio. Kalbama apie daugiašalį susitarimą, kuris buvo patvirtintas JT Saugumo Tarybos rezoliucijos, todėl jis įgijo svarbaus tarptautinio dokumento statusą. Todėl toks išėjimas iš susitarimo yra grubus tarptautinės teisės pažeidimas. Manau, kad tokiais veiksmais Vašingtonas parodė milžinišką atsakomybės stygių.

    Manau, kad po tokių veiksmų yra dar vienas pavojus. Tai kenkia pasitikėjimui tarptautinėmis institucijomis, tokiomis kaip TATENA. Galų gale TATENA griežtai kontroliuoja šio susitarimo įgyvendinimą. Dabar kyla klausimas, ar galima pasitikėti TATENA, o tai visiškai neteisinga.

    Daugelis ekspertų mano, ir manau, ne be priežasties, kad išėjimas iš šio sandorio — tai dar vienas bandymas padaryti Europos Sąjungos ekonomiką priklausomą nuo JAV, nes daugelis Europos bendrovių dirba Irane, nieko nepažeisdamos, veikdamos pagal susitarimą. Tas pats pasakytina apie Rusijos kompanijas.

    Rusijos pozicija nesikeičia: tai yra tarptautinės teisės pažeidimas, tai yra pasitikėjimo sutrikdymas, ir reikėtų dėti visas pastangas tęsti šį susitarimą. Ir visos  branduolinį susitarimą pasirašiusios šalys, įskaitant Iraną, turėtų ir toliau laikytis susitarimo. Šio požiūrio šiandien laikosi visos pasirašiusios šalys.

    Tokiu atveju dokumentas veiks ir branduolinio ginklo platinimo grėsmė bus pašalinta. Bet jei pasirašiusios šalys susvyruos dėl JAV spaudimo, jei jos leis taikyti  sankcijas, kurios bus taikomos ne tik Iranui, bet ir įmonėms, bendradarbiaujančioms su Iranu, tai bus katastrofa, kils reali prekybos-ekonominio karo grėsmė.

    - Kokia yra tikimybė, kad Europos šalys pasiduos JAV spaudimui?

    — Iš daugelio aiškių ženklų akivaizdu, kad vis mažiau Europos šalių nori sekti paskui neprognozuojamus Vašingtono veiksmus. Pažvelkite, kas įvyko pirmadienį. Kam reikėjo nedelsiant perkelti JAV ambasadą į Jeruzalę? Jeruzalės statusą lemia daugelis tarptautinių aktų, JT Saugumo Tarybos rezoliucijų, nėra priežasčių juos pažeisti. Užduokime klausimą: ar ambasada bus perkelta, siekiant sustiprinti taiką ir stabilumą Artimuosiuose Rytuose? Ar ambasados perkėlimas užtikrins taiką Artimuosiuose Rytuose? Sukurs sąlygas tvaresnei Izraelio ir Palestinos taikai? Žinoma, ne. Akivaizdu, kad tai dar kartą apsunkino situaciją, atsirado tiek aukų ir nukentėjusiųjų. Kažkas turėtų būti atsakingas už tokius veiksmus.

    Yra daugybė kitų pavyzdžių, kai europiečiai elgiasi vis atsargiau. Kitaip nei anksčiau, kai mes matėme aklą laikymąsi bet kokių Vašingtono nurodymų. Tai suteikia vilties branduolinio susitarimo Irane atžvilgiu, kad Europa, Kinija ir kitos pasirašiusios šalys išlaikys savo pozicijas. Ir tai labai svarbu tam, kad planetoje įsiviešpatautų taika ir stabilumas.

    - Ar Rusija tęs atsakomųjų veiksmų praktiką, jei JAV ar kitos valstybės vėl pradės griežtinti sankcijas mūsų šaliai?

    — Gyvenimas rodo, kad atsakomosios sankcijos turi labai didelį poveikį. Suveikia bumerango principas. Atsakomųjų sankcijų įstatymas JAV atžvilgiu, kurį netrukus patvirtins Valstybės Dūma, sprendimai, priimti šio įstatymo pagrindu, be abejo, turės poveikį. Neigiamas pasekmes pajaus JAV bendrovės ir ekonomikos šakos.

    Primenu: įstatymas tiksliai apibrėžtas ir jokių apribojimų, dėl kurių taip jaudinosi žmonės-medicinos įrangai ir vaistiniams preparatams, projekte nenumatoma, kaip ir veiksmų, kurie gali pakenkti mūsų šaliai, visuomenei, piliečiams. Jis nesuriša vykdomosios valdžios rankų, leidžia jai veikti lanksčiai, atsižvelgiant į susidariusias sąlygas. Nemanau, kad perdėsiu sakydama, jog atsakomųjų veiksmų srityje tai, ko gero, pirmasis tokio masto ir poveikio įstatymas. Be abejonės, Federacijos Taryba jį palaikys.

    Dokumentas priimtas pirmojo Valstybės Dūmos skaitymo metu, jame jau pateikti pasiūlymai, kuriuos parengė Federacijos Tarybos komitetai. Mes pratęsime bendradarbiavimą su Dūmos deputatais dėl įstatymo projekto parengimo antrajam ir trečiajam skaitymui, kad įstatymo priėmimo ir jo pateikimo Federacijos Tarybai metu senatoriams nekiltų jokių papildomų klausimų. Tą patį galiu pasakyti apie įstatymo projektą dėl administracinės ir baudžiamosios atsakomybės įvedimo, taikant Amerikos sankcijas Rusijos teritorijoje.

    Dar kartą pabrėšiu: JAV ir Vakarų  taikomų sankcijų politika prieštarauja tarptautinei teisei, SNO įstatams, kitiems aktams. Ji užkerta galimybę palaikyti dialogą, ieškoti kompromiso ginčytinais klausimais, sukelia įtampą tarpvalstybiniuose santykiuose ir sukelia problemų visai tarptautinei bendruomenei.  Šiandien yra pagrindo teigti, kad ši politika išgyvena griūtį, nes jos iniciatoriams neatnešė jokių dividendų — nei politinių, nei ekonominių, nei moralinių.

    Šiuo metu labai akivaizdu, kad JAV ir jų sąjungininkų pasirinkta kryptis pasiekė aklavietę ir yra visiškai nenašus. Auga nepasitenkinimas šiuo kursu, ypač tarp verslinikų. Mes tikimės, kad galiausiai nugalės Vakarų šalių sveikas protas. Vienintelė išeitis yra visiškas Vakarų atsisakymas taikyti neteisėtą, nelegitimią sankcijų politiką Rusijai. Tokiu atveju mes atšauksime atsakomąsias sankcijas. Kito kelio nėra.

    - Ar manote, kad yra tikimybė, jog atsiras proveržis Korėjos pusiasalio situacijoje, dėl to, kad neseniai buvo paskelbta apie santykių atšilimą? Ar JAV pasitraukimas iš Irano branduolinio susitarimo nepaveiks dialogo tarp Korėjų?

    — Visų pirma, norėčiau pasakyti, kad teiginiai, kurie skamba tiek iš abiejų Korėjos, tiek iš JAV, įkvepia atsargų optimizmą. Pagaliau mums pavyko įveikti destabilizacijos tendenciją pakeliui į bedugnę. Čia matau mūsų valstybės, Kinijos ir kitų pasaulio bendruomenės narių, kurie privertė šalis atsisakyti konfrontacijos, ultimatumų ir jėgos pokalbių politikos, didelį nuopelną. 

    Dabar dialogas tarp Korėjų vyksta visais lygmenimis, įskaitant aukščiausiąjį, tuo negalima nesidžiaugti. Mes labai tikimės, kad tai paskatins nuoseklią Korėjos pusiasalio deeskalaciją ir denuklearizaciją. Norint pasiekti susitarimą, didžiulį vaidmenį atlieka abipusės garantijos, tarpusavio pasitikėjimas. Šiaurės Korėja turi būti įsitikinusi, kad branduolinės programos atsisakymas nesumažins šalies saugumo. Deja, ir jūs teisingai pastebėjote, JAV vienašališkai atsisakė branduolinio susitarimo su Iranu — tai toli gražu ne pats geriausias pagrindas Korėjos branduolinės problemos sprendimui. Nesilaikymas įsipareigojimų tokioje jautrioje srityje sukelia nepasitikėjimą.

    - Vadinamoji "Skripalių byla" ir toliau yra tarptautinėje darbotvarkėje. Kaip ilgai, jūsų nuomone, tai paveiks Rusijos santykius su Didžiąja Britanija, kitomis valstybėmis? Ar artimiausioje ateityje yra perspektyva, kad santykiai su Didžiąja Britanija bus sušvelninti?

    — "Skripalių bylą" Britanija, kaip sakoma, įstūmė, įtraukė į tarptautinę darbotvarkę. Neturėdama jokių įrodymų, jokio pagrindo apkaltinti Rusiją Skripalių apnuodijimu, ji nuolat prikišdavo šią darbotvarkę  tarptautinėje arenoje. Jau praėjo du mėnesiai, tačiau nėra naujų tikrų įrodymų, neatsirado pagrindo kaltinimams prieš Rusiją, tačiau atsirado daug faktų apie prastai suklijuotą provokaciją. Kai pagal įsakymą surengė provokaciją, ji suveikė, o tada, vėl kaip pagal įsakymą, Skripalių tema dingo iš informacinės erdvės. Tačiau mes neleisime, kad ši istorija būtų nutildyta. Mes primygtinai reikalaujame ir reikalausime objektyvaus tyrimo ir surasime tikrus šios istorijos kaltininkus. Nepaisant visų mūsų ambasados reikalavimų susitikti su Skripaliais, iš pirmų lūpų sužinoti, kaip jie jaučiasi, ką jie galvoja apie tai, kas atsitiko, kaip jie tai vertina, mes nuolat gauname atsisakymą.

    Mes reikalaujame ir reikalausime susitikimo su Skripaliais. Tai, atleiskite, nėra Britanijos mandagumas, kurio mes prašome, tai jos pareiga — suteikti konsulato darbuotojams šią galimybę, surengti susitikimą su jais. Ar Jungtinė Karalystė juos pagrobė?  Kaip kitaip galima tai paaiškinti? Tai tam tikras rusų piliečių pagrobimas, tai jau visai kitas baudžiamojo kodekso straipsnis. Todėl mes toliau reikalausime, sieksime, mes tiesiog nepaliksime šios istorijos. Dar kartą — tai buvo provokacija, suplanuota, bet suplanuota blogai, todėl šiandien atsiranda visos šios pasekmės.

    Kalbant apie santykius tarp Rusijos ir Didžiosios Britanijos, jie tikriausiai šiuo metu yra patys blogiausi per visą istoriją. Ir aš tikiu, kad tol, kol valdžioje yra žmonės, kurie propaguoja rusofobiją, kurie yra persisunkę šia antirusiška politika, neverta artimiausioje ateityje tikėtis geresnių santykių.

    Aš turiu omenyje Terezą Mei ir visą jos kabinetą, ir kitus žmones, kurie nori pasiekti rusofobiškos politikos avangardą, padėti kovoti su Rusija tokiais nesąžiningais metodais. Bet tuo pačiu metu, tarp Rusijos ir Didžiosios Britanijos, tarp mūsų šalių tautų nėra nieko, kas galėtų trukdyti gerinti mūsų santykius. Tai yra politinės valios reikalas. Manau, kad toks laikas, žinoma, ateis.

    - Ar Federacijos Taryba vis dar bando užmegzti ryšius su JAV Kongreso nariais? Ar kalbama apie susitikimus ir derybas su jais bet kurioje neutralioje vietoje, pavyzdžiui, ESBO PA?

    — Nepaisant įtampos santykiuose su JAV, mes paliekame atvirus visus įmanomus komunikacijos kanalus. Įskaitant ir dialogą tarp abiejų šalių įstatymų leidėjų. Aš jau sakiau, kad kartais šis kanalas yra patogesnis ir efektyvesnis, nes jis turi aukštą autonomijos laipsnį. Parlamentarai, kurie atstovauja milijonams jų rinkėjų, gali ir turėtų klausytis ir išgirsti vieni kitus, dirbti tiek dvišaliu formatu, tiek tarptautinėse parlamentinėse platformose, naudodami visas turimas dialogo galimybes.

    Mes daug kartų kvietėme kolegas amerikiečius surengti dialogą. Deja, atsakymas — bent jau iš Kongreso vadovybės, jo komitetų — dar nėra jaučiamas. Tačiau šis langas dialogui mūsų pusėje yra atviras. Mes puikiai suprantame, kaip svarbu visam pasauliui normalūs santykiai, konstruktyvus bendradarbiavimas tarp JAV ir Rusijos. Todėl mes esame pasiruošę pasinaudoti visomis galimybėmis.

    - Dėl Rusijos ir Vakarų santykių įtampos, daugelis valstybės pareigūnų, pagrindinių politikų gali neatvykti į mūsų šalį, į Pasaulio futbolo čempionatą. Ką galima pasakyti apie tokius ketinimus? Ar ketinate apsilankyti Pasaulio futbolo čempionato atidarymo ceremonijoje ar vienose iš rungtynių?

    — Aš didžiuojuosi (manau, kaip ir visi Rusijos piliečiai), kad mūsų šalis atliko milžinišką darbą, rengdama Pasaulio futbolo čempionatą. Tai nauji stadionai, nauji sporto objektai, miestų tvarkymas. Žinoma, iš pradžių tai buvo padaryta čempionatui, tačiau svarbiausias dalykas yra tas, kad tai buvo padaryta mūsų piliečiams: kad jie gyventų patogioje aplinkoje, kad turėtume naujų sporto objektų, kad galėtume plėtoti sportą ir skatinti sveiką gyvenimo būdą. Ir mums pavyko.

    Mes gavome geriausius FIFA ir tų, kas atvyksta čia bei apžiūri pasirengimą čempionatui, įvertinimus. Mes tikimės, kad milijonai gerbėjų atvyks į pasaulio čempionatą, ir darome viską, kad jie čia jaustųsi patogiai, kad jiems būtų sukurtos visos sąlygos. Žinoma, mes būsime laimingi, jei į čempionatą atvyks politikai ir visuomenės atstovai. Tai yra jų pasirinkimas.

    Jei jie myli futbolą, sportą, jei jie yra įsipareigoję sporto vertybėms, jei jie atvyks palaikyti savo komandų — tai puiku.

    Dar šia tema

    Lavrovas teigia, kad Skripaliai buvo apnuodyti JAV ir Britanijoje gaminama medžiaga
    Skripalio dukterėčiai atsisakyta išduoti Britanijos vizą
    Londonas paaiškino, kodėl Viktorija Skripal negavo vizos
    Skripalis slapta susitiko su Estijos specialiosiomis tarnybomis
    Lavrovas: Putinas ir Trampas neleis karinės konfrontacijos tarp Rusijos ir JAV
    Tegai:
    Valentina Matvijenko, Rusija
    Community standardsDiscussion

    Svarbiausios temos