13:33 2021 Kovo 07
Tiesioginis eteris
  • USD1.1938
  • RUB88.8807
    Rusijoje
    Gauti trumpą nuorodą

    Lygiai prieš 45 metus, 1976 metų vasario 16 dieną, pirmasis "KamAZ" išriedėjo pro Kamos automobilių gamyklos vartus

    VILNIUS, vasario 16 — Sputnik. Milijonai sunkvežimių, nuriedėjusių nuo konvejerio linijos, sunkvežimių vairuotojų ir karininkų pripažinimas, daugybė pergalių tarptautiniame automobilių sporte — lygiai prieš 45 metus, 1976 metų vasario 16 dieną, pirmasis "KamAZ" išriedėjo pro Kamos automobilių gamyklos vartus. Nuo to laiko Rusijos keliai nebeįsivaizduojami be šių sunkiasvorių automobilių. Apie pirmuosius žymius automobilių giganto modelius skaitykite RIA Novosti autoriaus Nikolajaus Protopopovo medžiagoje.

    Pirmagimis be kapoto

    Septintajame dešimtmetyje sparčiai augančiai sovietų pramonei smarkiai stigo sunkiųjų transporto priemonių.

    Naujajai gamybai buvo pasirinktas miestas Naberežnyje Čelnai — 1969 metais ten buvo pradėta grandiozinė gamyklos statyba, skirta pagaminti 150 tūkstančių automobilių per metus.

    Gerėjant kelių kokybei (visoje šalyje buvo tiesiamos magistralės ir greitkeliai), konstruktoriai daugiausia dėmesio skyrė ne tik važiavimui keliuose, bet ir sunkvežimių patogumui bei važiavimo savybėms.

    Опытный образец автопоезда для перевозок на дальние расстояния
    © Sputnik / Соболев
    Sukvežimias, skirtas gabenti tolimais atstumais

    Taip pat atsižvelgta į europinę patirtį kuriant vilkiką be kapoto su varikliu po kabina. Toks išdėstymas leido padaryti kabiną patogesnę ir erdvesnę, pagerinti matomumą ir efektyviau išnaudoti transporto priemonės ilgį.

    Prie projekto prisijungė Maskvos automobilių milžinės "ZiL" specialistai, turintys didelę patirtį kuriant sunkvežimius nuo nulio ir paleidžiant juos į gamybą. Tuo metu "ziloviečiai" jau buvo sukūrę eksperimentinį kabinos modelį (pagal indeksą ZIL-170), kuris tapo pirmojo "KamAZ" prototipu. Jo pagrindu buvo sukurta visa trijų ašių transporto priemonių, kurių keliamoji galia ne mažesnė kaip aštuonios tonos, šeima.

    Per kelerius metus "ZiL" sukūrė dešimtis perspektyvaus sunkvežimio pavyzdžių. Prototipai važinėjo greitkeliais ir bekelėmis šiauriniuose ir pietiniuose Sąjungos regionuose. Remiantis bandymų rezultatais, automobilis buvo baigtas rengti, pašalintos klaidos ir surasti optimalūs konstrukciniai sprendimai.

    КамАЗ-5320
    © Sputnik / Созинов
    KamAZ-5320

    Net tada būsimas "KamAZ" buvo tiesiogiai lyginamas su užsienio mašinomis — sunkvežimiais "Ford", "Mercedes" ir "International".

    Pataisyti "ant kelio"

    1976 metų vasario mėnesį pirmoji serija "KamAZ-5320" nuriedėjo nuo konvejerio Naberežnyje Čelnai. Pagal sovietinius standartus, tai buvo labai patogus automobilis — erdvi trivietė kabina, triukšmo ir šilumos izoliacija, saugos diržai, reguliuojama vairuotojo sėdynė, aukšta sėdėjimo padėtis, suteikianti gerą kelio matomumą.

    Sunkvežimis gavo naują aštuonių cilindrų 11 litrų dyzelinį variklį su 210 arklio galių. Kad būtų lengviau paleisti variklį šaltu oru, buvo numatyti išankstiniai šildytuvai. Kuro bakas — 200 litrų. Šiuo atveju dyzelinio kuro sąnaudos siekė apie 30 litrų šimtui kilometrų 80 kilometrų per valandą greičiu. Stabdžiai — pneumatiniai.

    Грузовые автомобили со снегом в очереди у снегоплавильного пункта Черкизово в Москве
    © Sputnik / Евгений Одиноков
    Maskvoje, "Čerkizovo" sniego tirpinimo stotyje, stovi sunkvežimiai su sniegu

    Pirmus dvejus metus gamykloje buvo gaminamos trys "KamAZ" versijos: bortinis aštuonių tonų sunkvežimis, statybinis savivartis ir sunkvežimis vilkikas, kurių keliamoji galia buvo atitinkamai 10 ir 20 tonų. Vėliau sukurtas sunkvežimis su padidinta ratų baze, autotraukinys ir savivartis žemės ūkiui.

    Tinkamumas remontui buvo laikomas stipriąja Kamos sunkvežimių dalimi. Buvo galima pašalinti gedimą iš esmės "ant kelio", o tai buvo labai svarbu, nes TSRS nebuvo išplėtoto autoservisų tinklo. Be to, kūrėjai bandė supaprastinti priežiūrą — padidino reguliavimų stabilumą, sumažino tepimo taškų skaičių ir panaudojo savaime užsiblokuojančias tvirtinimo detales.

    Sportas ir karas

    1980-ųjų pradžioje Naberežnyje Čelnai buvo pradėtas gaminti šešių tonų visureigis pagal 4310 indeksą, kuris visų pirma skirtas kariuomenei. Įmontuotas keltuvas, 6x6 ratų išdėstymas ir padidėjęs klirensas leido įveikti beveik bet kokią bekelę. Armijos "KamAZ" "pakrikštytos" Afganistane. Šios transporto priemonės tapo pagrindine sovietų kariuomenės ir prekių gabenimo priemone. Ir jie pasirodė iš geriausios pusės. Kalbama net ne apie didesnį komfortą, palyginti su kitomis karinėmis transporto priemonėmis; "KamAZ" sunkvežimiai buvo stebėtinai patikimi ir manevringi.

    Afganistano karo metu gamykla pirmą kartą susidūrė su Vakarų sankcijomis. 1980 metais Amerikos įmonė "Ingersoll Rand", spaudžiama Valstybės departamento, pagal anksčiau pasirašytą sutartį nustojo tiekti variklio cilindrų perdirbimo automatinės linijos dalis ir komponentus.

    Зенитный ракетно-пушечный комплекс Панцирь-С
    © Sputnik / Сергей Пивоваров
    Priešlėktuvinė raketinių ginklų sistema "Pancyr-S"

    Mokslų akademija ir pagrindiniai tyrimų institutai dalyvavo keičiant importą. Panaikinta priklausomybė nuo užsieniečių.

    Per 45 metus daugiau nei du milijonai įvairių modifikacijų sunkvežimių paliko Naberežnye Čelnai automobilių gamyklos surinkimo liniją. Šimtai tūkstančių "KamAZ" sunkvežimių yra pervažiavę visus TSRS ir Rusijos kelius, daugelis modelių buvo ir toliau pristatomi į dešimtis pasaulio šalių.

    1988 metais buvo suburta "KAMAZ-master" gamyklos komanda dalyvauti visureigių sunkvežimių ralyje. Tada dar nežinomi sovietų lenktynininkai, visų netikėtumui, sugebėjo aplenkti varžybų nuolatinius dalyvius ir užimti pirmąsias vietas.

    Выступление спортивной команды КАМАЗ-мастер на ралли-марафоне Дакар
    © Sputnik / www.kamazmaster.ru
    Sporto komandos "KAMAZ-master" pasirodymas Dakaro ralyje-maratone

    O 1990 metais Kamos sportininkai išgarsėjo tarptautinėse lenktynėse Dakare. Jie jas laimėjo jau 1996 metais. Nuo to laiko specialūs "KamAZ" sunkvežimiai 27 kartus varžėsi maratonuose su pasaulio lyderiais ir 15 kartų laimėjo.

    Tegai:
    sunkvežimis, Rusija

    Svarbiausios temos