23:59 2020 Spalio 30
Tiesioginis eteris
  • USD1.1698
  • RUB92.4606
    Visuomenė
    Gauti trumpą nuorodą

    Prieš 60 metų TSRS prasidėjo prieinamiausio sovietinio automobilio "Zaporožiečio" masinė gamyba

    VILNIUS, spalio 4 — Sputnik. Prieinamumas, priimtina kokybė ir tinkamos važiavimo savybės — prieš 60 metų, 1960 metų spalio 1 dieną, prasidėjo masinė legendinio "Zaporožiečio" gamyba. Nuo to momento asmeninis transportas nustojo būti prabanga TSRS piliečiams — "zazikai" buvo palyginti nebrangūs, nepretenzingi ir lengvai remontuojami. Dėl atpažįstamos išvaizdos "kuprotasis" tapo šimtų tūkstančių vairuotojų mėgstamiausiu ir sovietinės automobilių pramonės simboliu. Apie legendinio automobilio gamybos pradžią skaitykite RIA Novosti autoriaus Nikolajaus Protopopovo straipsnyje.

    Beveik "europietis"

    1950-ųjų viduryje TSRS nusprendė aprūpinti gyventojus asmeniniu transportu. Jau sukurtas tautos automobilis "Moskvič-402", nors ir buvo laikomas nebrangiu, dauguma sovietinių žmonių negalėjo jo įsigyti. Reikėjo dar pigesnio modelio.

    Tuo metu Europoje buvo labai populiarūs nedideli automobiliai — "Fiat-600", "Citroen 2CV", "Volkswagen Beetle". Norėjosi padaryti kažką panašaus Sovietų Sąjungoje. Bet sovietų konstruktoriai negalėjo savarankiškai sukurti naujo automobilio. Automobilių ir automotorikos mokslinių tyrimų institutas (NAMI) sukūrė keletą variantų, tačiau mažo tūrio automobiliai pasirodė esą nepatogūs, nepatikimi ir blogai valdomi. Vis tiek teko pasinaudoti užsienio automobilio pavyzdžiu — itališku "Fiat".

    Автомобиль ЗАЗ-965 Запорожец
    © Sputnik / Цинкин
    ZAZ-965 "Zaporožietis"

    Jo nenukopijavo visiškai — pasiskolino tik bendrą maitinimo bloko išdėstymą, dizainą, kai kurias pakabos dalis ir maitinimo bloko vietą. Mes dirbome labai greitai. Prototipas — "Moskvičius-444" — buvo pagamintas Maskvos mažų automobilių gamykloje 1957 metais. Kadangi įmonė buvo apkrauta kitais produktais, gamyba buvo įkurta Ukrainoje, buvusioje kombainų gamykloje, Zaporožėje. Taigi, iš čia ir kilo oficialus modelio pavadinimas — ZAZ-965, arba "Zaporožietis".

    Buvo pagamintas nuosavas variklis: V formos ketvertas, kurio tūris 746 kubiniai centimetrai, su oro aušinimu. Galia — 23 arklio galios. Beje, tai dvigubai daugiau nei užsienio konkurentų. To pakako, kad 600 kilogramų sveriantis automobilis įsibėgėtų iki 80 kilometrų per valandą greičio. Bet variklis pasirodė masyvesnis nei "Fiat", todėl "Zaporožiečiai" įgijo būdingą bruožą — išsikišimą ties "vairagaliu". Už tai jis buvo pramintas "kupreliu".

    "ZAZ-965" niekuo nenusileido užsienietiškiems automobiliams ir kai kuriais atžvilgiais netgi juos pranoko. Pavyzdžiui, jis gavo nepriklausomas pakabas: gale — spyruoklinę, priekyje — sukimo juostą. "Fiat" priekyje buvo standžios spyruoklės.

    Владимир Жириновский приехал на съемки телепередачи Национальный интерес на своем Запорожце
    © Sputnik / Александр Вильф
    Vladimiras Žirinovskis atvyko į TV laidos "Nacionalinis interesas" filmavimą savo "Zaporožiečiu"

    Dviejų durų "Zaporožietis", kurio ilgis siekė šiek tiek daugiau nei tris metrus, talpino keturis suaugusiuosius. Nors interjeras buvo minimalistinis, priekinės sėdynės buvo atskiros ir reguliuojamos, salone buvo saulės skydeliai, šildytuvas ir radijas. Šoninėse durelėse — kampiniai langeliai.

    Kantrūs savininkai

    "Zaporožietis" kainavo 1,8 tūkst. rublių, tai buvo prieinamiausias automobilis TSRS. "Moskvičius" kainavo pustrečio tūkstančio, o už "Volgą" reikėjo sumokėti daugiau nei penkis tūkstančius. Palyginti maža kaina daugeliui sovietinių šeimų leido įsigyti nuosavą automobilį, o kai kuriems "kuprelis" tapo pirmuoju automobiliu gyvenime.

    Будни московской семьи, перед поездкой, фото 1971 года
    © Sputnik / Всеволод Тарасевич
    Maskvos šeimos kasdienybė. Prieš kelionę. 1971 metų nuotrauka

    Tačiau taupumas turėjo įtakos kokybei. Taigi, vairuotojo sėdynė nepasižymėjo gera ergonomika — ratų arka trukdė kairę koją, sėdynė buvo nepatogi, praktiškai nebuvo garso izoliacijos, o būdingas barškėjimas įkyriai įsiskverbdavo į saloną. Be to, variklis per karščius labai perkaisdavo. Pusę jau ir taip kuklaus bagažo skyriaus užėmė atsarginis ratas ir degalų bakas. Norėdami kompensuoti šį trūkumą, vairuotojai turėjo įrengti papildomą stogo bagažinę.

    Keliauti ilgus atstumus tokiomis sąlygomis, švelniai tariant, nebuvo labai patogu. O atlaikyti kelių šimtų kilometrų ridą buvo laikoma rimtu išbandymu tiek vairuotojui, keleiviams, tiek automobiliui.

    Новые машины марки Запорожец в сборочном цеху автозавода Коммунар
    © Sputnik / РИА Новости
    Nauji "Zaporožiečio" prekės ženklo automobiliai Komunaro automobilių gamyklos surinkimo ceche

    Nepaisant to, savaitgaliais juo buvo gana patogu važiuoti po miestą ar į sodybą. "Kuprelis" pasirodė esąs netikėtai geras važiuojant per sunkiai pravažiuojamas vietas: dėl galinio variklio kardanas nebuvo reikalingas, todėl padidėjo prošvaisa. Be to, jei automobilis užmiesčio kelyje užstrigdavo, jį galėjo išstumti du žmonės.

    Ilgas gyvenimas

    Zaporožės automobilių gamykla pagamino per 320 tūkstančių automobilių. Jie buvo išperkami akimirksniu. Žinoma, iš "kuprelio" buvo tyčiojamasi: "Pusė valandos gėdos — ir tu darbe". Tačiau "Zaporožietis" tvirtai užėmė savo nišą tarp sovietinių lengvųjų automobilių ir patiko daugeliui žmonių.

    Готовая продукция предприятия Запорожский автозавод Коммунар
    © Sputnik / И. Кропивницкий
    Gatavi Zaporožės automobilių gamyklos "Kommunar“ produktai

    Kelis kartus automobilis buvo "pertvarkytas". 1963 metais modernizuoto ZAZ-965A variklio galia buvo padidinta iki 27 arklio galių, o po trejų metų automobilis gavo 30 arklio galių variklį.

    Dar šia tema

    Prisijaukinti "italą": kodėl "kapeika" tapo geriausiu TSRS automobiliu
    Tegai:
    automobilis, TSRS

    Svarbiausios temos