10:06 2020 Balandžio 03
Tiesioginis eteris
  • USD1.0906
  • RUB85.8405
    Pasaulyje
    Gauti trumpą nuorodą

    Etiopijos krikščionių bendruomenė — viena seniausių, kuri išpažįsta keistą pirminės Kristaus religijos ir afrikiečių genčių tradicijų derinį

    VILNIUS, vasario 19 — Sputnik. Kryžius, malda ir... burtai. Etiopijos krikščionių bendruomenė — viena seniausių. Ji išpažįsta keistą pirminės Kristaus religijos ir afrikiečių genčių tradicijų derinį. Taip pat yra ypatinga dvasinė kasta, kurios nariai iš vietinių gyventojų išvaro piktąsias dvasias. RIA Novosti korespondentas išvyko į Afrikos rytus ieškoti paslaptingųjų egzorcistų.

    Matomas ir nematomas pasaulis

    Didysis Lūžių slėnis, padalijęs Etiopiją į dvi dalis, kai kurių mokslininkų laikomas visos žmonijos tėvyne. Čia kadaise buvo rasti senovės žmonių palaikai. Be to, buvo rasta įrodymų, kad mūsų protėviai tikėjo kitokių pasaulių jėgų egzistavimu.

    Lalibela ir jos apylinkės tiesiogine prasme kupina įvairiausių dvasių: vienos padeda buityje, kitos sukelia ligas, kitos sukuria visokias intrigas. Būtent taip tiki vietiniai gyventojai, kurie šiandien laikosi senovės tradicijų. Čia tarsi patenki į senovę — primityvios trobelės, basi vaikai, nešiojantys suplėšytus džinsus, kunigai, rankose laikantys viduramžiais padarytus kryžius.

    Čia ypač gerbiami dvasininkai. Ne tik todėl, kad vietiniai gyventojai išpažįsta krikščionybę. Regione praktiškai nėra mokyklų ar ligoninių, o etiopams dvasininkas — raštingumo mokytojas, meteorologas ir gydytojas.

    Makunas Hadi dar tik ruošiasi tapti kunigu. Jis sako, kad tai gana ilgas ir sunkus kelias. "Iš pradžių — studijuoji vienuolyne, į kurį priima nuo 14 metų. Tada turi tapti diakonu — tą aš padariau prieš šešerius metus. Vėliau reikia tarnauti ir mokytis dar mažiausiai dešimt metų, kad gautum kunigystę", — aiškina Makunas.

    Диакон Макуна Хади на фоне церкви Бет Гиоргис, Лалибела, Эфиопия
    © Sputnik / Антон Скрипунов
    Lalibelos Šv. Jurgio bažnyčios fone diakonas Makunas Hadi. Etiopija

    Etiopijos bažnyčios dvasininkai turi išmanyti vaistinius augalus, žinoti klimato ciklus, mokėti apskaičiuoti mėnulio fazes. Visi šie įgūdžiai pirmiausia reikalingi norint padėti tikintiesiems.

    Ir, žinoma, kunigai čia tiesiog privalo suprasti kontaktų su "pomirtiniu pasauliu" problemas. Iš tiesų, pagal krikščioniškąją doktriną, tiek angelai, tiek demonai yra nepastebimai šalia mūsų. Pastarieji gali net įsikūnyti į žmogų ir kankinti jį iš vidaus.

    "Daugelis, ypač vietose, esančiose toli nuo miestų, kreipiasi į egzorcistą. Tačiau šią ar kitą ligą ne visada sukelia tamsiųjų jėgų įtaka", — tęsia diakonas.

    Etiopijoje ne tik kunigai užsiima piktųjų dvasių išvarymu, bet ir unikalaus dvasinio turto, neturinčio analogų kitose krikščionių bažnyčiose, atstovai. Ir jie yra bene paslaptingiausi iš Etiopijos krikščionių.

    Дептеры в Лалибеле, Эфиопия
    © Sputnik / Антон Скрипунов
    Dvasininkai Lalibeloje. Etiopija

    "Galingi rašytojai"

    Senovės graikų šventyklos tipas: stačiakampis kambarys, išorėje apsuptas dviem kolonų eilėmis. Šalia jų — diakonai, kurių pagrindinė užduotis — padėti tarnyboje, kur jie skaito psalmes, dainuoja ir... muša būgnus. Tai — vienas iš vietos krikščionybės bruožų.

    Apskritai Etiopijos krikščionys nėra panašūs į kitus. Jų bendruomenė yra turbūt viena seniausių pasaulyje, tradicijos yra keistas judaizmo apeigų, ankstyvosios krikščionybės ir afrikietiškų genčių papročių derinys.

    Apeigų metu, be būgnų, jie naudoja ir sistronus (barškučius) bei vamzdžius — Senojo Testamento Jeruzalės šventyklos muzikos instrumentus.

    Etiopijos šventyklų altoriuose, be kryžių ir žvakidžių, yra tabu — miniatiūrinė Sandoros skrynios (pagrindinės žydų relikvijos) kopija. Etiopiečiai mano, kad jie vis dar saugo pačias seniausias akmenines lenteles su Dešimt Įsakymų, kuriuos Viešpats davė Mozei Sinajaus kalne. Tačiau dvasininkai ir tikintieji tam tikrais liturgijos momentais meldžiasi, stovėdami kartu ratu, kaip ir pirmaisiais krikščionybės amžiais.

    Празднование Мескеля в Аксуме, Эфиопия
    © Sputnik / Антон Скрипунов
    Meskelio šventė Aksume, Etiopijoje.

    Todėl Etiopijos bažnyčią religijos tyrinėtojai priskiria vadinamosioms senovės Rytų bažnyčioms, išsiskiriančioms savo tradicijomis ir išpažintimis iš graikų ortodoksų tradicijų, įskaitant rusiškas.

    Depterai — tai žemiausieji dvasininkų sluoksniai, kai kiekvienoje krikščionių bendruomenėje buvo tik vienas dvasininkas, o visame kame jam padėjo keli diakonai. Ir dabar, kaip apaštalų laikais, jų pareigos neapsiriboja dalyvavimu dieviškose tarnystėse.

    Nuo neatmenamų laikų depteriai buvo žinomi kaip mokyti vyrai, kurie žino viską apie pasaulį. Jie buvo knygų raštininkai, raštingumo mokytojai ir patys pirmieji gydytojai Etiopijoje. Paklauskite skyriaus apie gėles — ir jis praves paskaitą apie tai.

    Ir, žinoma, jie vis dar užsiima demonų išvarymu. Jie tai daro skirtingais būdais: vieni ant apsėstųjų pila šaltą vandenį iš šventojo šaltinio, kiti uždega specialias žoleles. Tačiau pagrindinis egzorcisto ginklas — malda. Ir speciali lazda.

    Посох дептеры
    © Sputnik / Антон Скрипунов
    Speciali lazda demonų išvarymui

    Tai yra T formos lazda. Jos viršus yra išraižytas sudėtingais raštais, kiekvienas iš jų turi gilią prasmę. Du apskritimai simbolizuoja ir saulę su mėnuliu, ir dvigubą Kristaus prigimtį — dieviškąją ir žmogiškąją. Visada yra kryžius — labiausiai gerbiamas krikščionių simbolis Etiopijoje. Trys kryžiai — Šventosios Trejybės simbolis.

    Manoma, kad ši lazda kelia didžiausią baimę blogio dvasiai. Todėl ji aktyviai naudojama egzorcizmo apeigų metu. Keli depteriai tarnaudami šventykloje jau daro tą patį, kad demonai nieko neatitrauktų nuo maldos.

    Etiopiečiai taip pat mano, kad egzorcistai sugeba žmogų nužudyti vienu žodžiu — jie sako, kad dėl bendravimo su piktosiomis dvasiomis žino baisių burtų. Yra net tipiškas posakis: "Blogiausias gyvūnas yra skorpionas, o blogiausias žmonėms — šventikas".  

    Egzorcistų paslaptis

    Savo elgesiu patys šventikai patvirtina paslaptingų burtininkų nacionalinę šlovę. Jie nėra labai kalbūs, o kai bandai jų paklausti apie egzorcizmą, jie visiškai tyli.

    Kunigas Danielis Habešas taip pat kadaise buvo depteris (egzorcistas). Jis noriai pasakoja apie vietinės krikščionybės bruožus, tačiau, kalbėdamas apie ankstesnį savo gyvenimą, pradeda kalbėti su mįslėmis.

    "Svarbiausias dalykas yra įgyti tikrų žinių. Mokantis reikia suprasti, kad viskas aplinkui susideda iš trijų dalių. Pirma, yra dalykų, kuriuos sukūrė Dievas — mes galime juos pamatyti arba, pavyzdžiui, juos pajausti. Ir mums reikia pasinerti į tai, į jų esmę, todėl suprantama fizinių dalykų esmė. Vis dar yra pasaulis, kuriame yra jėgų, nepriklausančių nuo mūsų kontrolės, ir mums jos nematomos: įvairios dvasios. Mes taip pat turime sugebėti susisiekti su jomis, kad galėtume efektyviai joms atsispirti. Ir yra Dievas, kurį reikia pažinti", — taip jis apibūdina žemiausiųjų dvasininkų sluoksnių filosofiją.

    Священник Даниэль
    © Sputnik / Антон Скрипунов
    Kunigas Danielius

    Pats egzorcizmas, anot jo, nėra pagrindinis dalykas. Pirmiausia, bandoma išsiaiškinti, ar įmanoma padėti žmogui "pritaikant fizinio pasaulio žinias".

    "Jei vaistai nepadeda, turėtumėte kreiptis dvasinės pagalbos. Tik Dievo jėga galime nugalėti piktąsias dvasias", — sako kunigas.

    Jei egzorcizmo apeigos buvo nesėkmingos, reiktų nukreipti asmenį tiesiai pas kunigą. Jei jis to nepadaro, priešais jus — apsišaukėlis.

    "Apsišaukėliams sumokėti visus pinigus, be negauti nieko mainais... Deja, yra daug tokių atvejų, bet padedant žmonėms yra nepriimtina imti kyšį", — piktinasi tėvas Danielius.

    Дептеры, Эфиопия
    © Sputnik / Антон Скрипунов
    Egzorcistai. Etiopija

    Grėsmė krikščionybei

    Tačiau Etiopijos krikščionys pastaruoju metu susidūrė su daug reikšmingesne grėsme nei apsišaukėliai. Jau keletą mėnesių jų šventyklos buvo reguliariai puolamos, kunigai žudomi. Tikintieji kaltina ne tik islamistus iš kaimyninio Sudano, bet ir naująją vietos valdžią — jiems svetimus Oromo genties atstovus.

    Praėjusį rudenį dešimtys tūkstančių Oromo genties žmonių išėjo į Adis Abebo, šalies sostinės, gatves, kur istoriškai stiprios buvo Amharos žmonių, išpažįstančių krikščionybę, pozicijos.

    Serijinė žudikė Dženina Džouns, archyvinė nuotrauka
    © AP Photo / Texas Department of Criminal Justice

    Protestuotojai reikalavo išplėsti jų teises ir valdžią, nes naujuoju valstybės vadovu tapo jų giminės žmogus. Prasidėjo riaušės, mirė dešimtys piliečių. Per ateinančius tris mėnesius šalį sukrėtė išpuolių prieš krikščionių bažnyčias banga.

    "Valdžia, nors ir ne tiesiogiai, paskelbė Etiopijos bažnyčią savo priešu. Dėl šios priežasties mums buvo sunku švęsti Viešpaties Krikštą [sausio 19 dieną švenčiama viena iš dviejų populiariausių švenčių šalyje, taip pat ir Rusijoje. — Sputnik]. Organizuoti religines procesijas tampa vis sunkiau. Tai tapo nesaugu. Pagaliau policija niekada nesulaikė kaltininkų per išpuolius prieš mus. Nemanau, kad jie sugaus tuos, kurie vasario 4 dieną užpuolė bažnyčią šiaurės vakarų Etiopijoje, sušaudė kunigus ir pasauliečius", — pasakoja Etiopijos bažnyčios parapijietis Mierafas Laik.

    Todėl tikintieji šaukiasi pagalbos. Jie bijo, kad Bažnyčia bus fiziškai sunaikinta — ir unikalios tūkstantmetės Etiopijos krikščionių tradicijos atsidurs užmarštyje.

    "Bet nereikia nusiminti. Šiandien mes verksime, bet rytoj pradėsime veikti — padarysime viską, kad išlaikytume tikėjimą", — sako Laik.

    Jis įsitikinęs, kad Etiopija išliks šalimi, turinčia unikalią krikščionybės atšaką, kurioje du tūkstančius metų žmonės melsdavosi skambindami būgnais ir kreipdamiesi į paslaptingus egzorcistus.

    Служба в храме Девы Марии Сионской, Аксум
    © Sputnik / Антон Скрипунов
    Siono Dievo Motinos Marijos bažnyčia.

    Dar šia tema

    Istorikas: Lietuva nesupranta, kad perrašydama istoriją kenkia pati sau
    Buvęs diplomatas perspėjo apie Kijevo kovos su sovietine praeitimi pavojus
    Tegai:
    tradicijos, religija

    Svarbiausios temos